Vad gör man?
Kikar runt på annonser här och där i området där jag bor för att kanske hitta ett lämpligt sällskap till Kolan. Nu har det kommit en sådan hemsk annons på en sida. Stackars kaninen på bilden sitter i buren med endast tidningspapper som underlag, inget vatten i buren el mat el hö. Inget hus eller någon hylla att hoppa upp på.
Min första impuls är att åka och hämta denna stackars kanin (som ev skulle funka med Kolan) men sen tänker jag att om den inte fått ordentlig skötsel så kanske den också behöver veterinärvård.
Vad gör man? Hämtar/köper stackarn eller länkar annonsen till länsstyrelsen (är det dit man anmäler?) och hoppas på att de gör ett oanmält hembesök.
Om man inte får lägga ut trådar om sånt här så ber jag om ursäkt, då får någon admin ta bort den.
Tror jag vet vad det är för annons du menar.. men tänk på att det kanske inte alls är som det ser ut. Ägaren kanske precis hade städat buren och sen ville få ett kort på både kaninen och buren och då la in tidningspapper bara lite snabbt?
Om det är samma annons som jag sett så är tidningspappret inte skitit alls, vilket tyder på att det är nystädat. :)
// Teddytussens kaninuppfödning
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~
Jo, det är sant iofs. Men när man lägger ut en annons så tänker jag att man vill visa allt från bästa sidan om man säger så. Ja, jag tänkte nog iaf ringa på annonsen och höra mig för om kaninen. Om inte annat för att den ev skulle kunna passa ihop med våran. Samtidigt ser man på annonsen att kaninen har bitit och rivit i tdningspappret, fast det är väl iofs snabbt gjort.
ringer man får man kanske en annan bild också om hur den har det.
Har varit och hämtat henne nu. Hon levde precis som det såg ut. På endast tidningspapper. Inget annat, inget vatten el ngt. Hon är ganska, på gränsen till väldigt, smal. Tänderna ser däremot bra ut.
Hm, synd att det var som det såg ut. Men hur har hon då ens kunnat överleva där? hon borde ju ha törstat ihjäl?
Bra att du tar hand om henne nu iallafall så hon får ett ordentligt hem!🙂
Lycka till med kaninen och lägg gärna upp bilder här på henne så vi andra också får se henne!😊
// Teddytussens kaninuppfödning
http://teddytussen.weebly.com/
~Kaniner är inte en hobby, det är en livsstil~
De stack till henne en morot när jag kom så jag kan tänka mig att hon fått mat och vatten i perioder. Familjen var jättegulliga men okunniga och alla hade väl tröttnat på stackarn. Att hon inte fått tillräckligt med näring är uppenbart. Men jag ger henne bara hö nu eftersom jag inte vet vad hon fått så tänkte jag börja så så inte magen får spel.
Jag följer gärna hur det går.
Man kan ge kokt potatis som har kallnat
Jag ger min "underviktiga" kanin havregrynsgröt. Alltså havregryn som att fått ligga i vatten så att det inte sväller i magen. Men ge inte så mycket i taget för det är nog inte så bra i stora mängder i taget dock är det väldigt effektivt.
(ot) Okej, bra jag är på svenska då… Men du förstår ju vad jag menar haha
Meeeen en sån underbart söt kanin! Låter som att hon kommer få det toppenbra hos dig. Solrosfrön, skalade, har jag hört ska vara bra om man vill få upp kaninens vikt, dock inte många per dag.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Tycker att hon ser svart solblekt ut, men svårt att avgöra då bilderna var lite svåra att tyda. Jättesöt i alla fall! :)
Tack för alla tips? ang viktuppgång.
Hon är väldigt exakt den färgen som på den första bilden jag la ut.
Imorgon ska jag iväg till veterinären med henne för att se att hon säkert är en hona och dessutom göra en liten genomgång av henne.
Om hon är en hona och allt ser bra ut (förutom att hon är väldigt smal) imorgon. Tycker ni man kan sätta ihop henne med vår andra hona då eller bör man vänta tills hon gått upp lite i vikt? Hon är någon lejonhuvad variant har jag listat mig till och vad jag läst ska de väga mellan 1,5-1,9 kg. Tror inte ens Kråkan (som hon ska heta efter Kråkan i Mamma Mu) väger 1 kg. Men jag kan säkerligen väga henne imorgon hos veterinären. Våran andra hona är någon vädurs variant så hon är redan lite större även om Kråkan skulle vägt så mycket som hon ska väga när hon inte är underviktig (om ni fattar vad jag menar).
Hon är i alla fall betydligt piggare nu än när hon kom. Det är stor skillnad sen hon fick fri tillgång till vatten och hö. Mer alert och blicken följer med på ett helt annat sätt och hon hoppar fram och kikar vid burgallret.
Så söt! Hon är väldigt lik en kanin jag hade, han var ljusare till färgen, men för övrigt. Han vägde inte mer än 800 g.
Allt såg bra ut hos veterinären och hon var en hona (: men som sagt väldigt smal och de fick raka bort hår från insidan av låren där det satt kockor med kiss och tovat hår intorkat ): men tänderna såg fina ut och i övrigt allt bra. Funderar fortfarande på om jag kan sätta ihop henne nu el om jag bör vänta till hon gått upp i vikt? Nu skulle egentligen passa bra för mig för jag är ledig i tre dagar (jobbar helger och kvällar osv). Men i och med att hon är smal blir jag lite osäker. Bör man sätta burarna bredvid varandra till att börja med?
Jo, när jag satte ihop två honor jag hade tidigare så hade jag till en början burarna bredvid varandra. Och sedan efter ett tag så lät vi dem träffa varandra på en plats som ingen hade sitt revir på :)
Jo, när jag satte ihop två honor jag hade tidigare så hade jag till en början burarna bredvid varandra. Och sedan efter ett tag så lät vi dem träffa varandra på en plats som ingen hade sitt revir på :)
En sak att tänka på innan man sätter ihop dom är att inte sära på dom, alltså sätta ihop dom, sära på dom, sätta ihop dom osv.. Då måste man börja om från början.
Hoppas det går bra med Kråkan😃
Frida
Vad fin du är som tagit hand om den lilla sötnosen, önskar dig all lycka till.
Pretty wise //