Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 657 ggr
[TeamGolden]
0

Bur problem

Har tidigare haft problem med möss i kaninernas utebur, samma visa varje år och jag avskyr de små djuren då de sprider smuts, avföring och ja i ren allmänhet avskyr jag tanken på dem i mina kaniners bur. 

Jag vill ta in kaninerna typ _nu_ för hittade just musbajs i deras matskål..! Vidrigt och jag blir så rädd för sjukdomar och allt som kan spridas..usch. 
Men får inte ta in mina kaniner för mina föräldrar och undrar hur jag kan mus säkra buren utan musfälla för de lär ju bara komma fler och fler heeela tiden :(

Evelina!
3

Skaffa katt. Mycket effektivt.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Fridaaaa
0

#1 Är ju mycket ansvar med att katt.

Jag hade satt ut fällor runt om, får jag fråga varför du inte vill det?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Evelina!
1

#2 Visst är det det, men jag tycker att det är den klart överlägset bästa metoden mot att få bort möss.

Fridaaaa
0

#3 Vi har katter men finns möss i boden ändå tyvärr (ena katten är toppenbra jägare), så får ha fälla där på vintern 😕

Evelina!
1

#4 Sen jag skaffade katt har jag inte sett till en enda mus i kaninstallet. Och det kryllade av dem förut.

Fridaaaa
0

#5 Ja är olika. Men din katt alltså vara i kaninstallet,det får inte mina (pga att 2 kaniner går lösa på en stor del av den), men han jagar runt om och vägg i vägg :)

[TeamGolden]
0

Har redan katt men han jagar dem inte längre, eller kanske om han visste att dem var bland kaninburarna skulle han ta dem men just nu går han aldrig där, han är 20år så går inte så långt

Evelina!
0

#6 Mina katter är uppvuxna med kaninerna och ser dem mer som kompisar än som byten. De är nyfikna på dem, men blir skraja om kaninerna hoppar fram till dem. Har dagligen katt och kanin lösa tillsammans på gården utan problem, dock under uppsikt.

Fridaaaa
0

#8 Ja det är mina med men vågar aldrig lämna kanin och katt oavsett hur snälla dem är samt finns ingen ingång för katterna ändå så 🙂 Har rävar mm häromkring i skogarna så.

Under uppsikt är mina med tsm ibland.

farvendal
1

hur högt upp ovanför marken står buren? nu vet jag ju att möss kan klättra men kanske minskar "risken" lite om buren står något högre upp. samt ha ben av så icke klätterbart material som möjligt, vad nu det skulle vara..

står det något annat runt buren som kan locka mössen? 

lyckligtvis så är det väldigt liten risk att en mus smittar en kanin med något

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Moalinn
0

Spånar vidare på #10's idé om icke klätterbart material. Kan man inte sätta slät, hal plast runt benen? Eller klättrar de på det med? Vet inte hur bra klättrare de är.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[Zachapacka]
0

Möss är ju otoligt smart så de kommer antagligen ta sig in. Men du kan ju använde en sådan här råttfälla och sedan släppa ut musen i skogen om du tycker vanliga är "Otäcka" 

http://www.skadedjursfri.se/burfalla-for-moss-1-st

De fungerar, när mina föräldrar födde upp tamråttor så hände det att dem smet så då fungerade de perfekt att fånga dem i sånna här.

Fridaaaa
0

Ja såna är bra som #12 länkade till, har likvärdig sånt, ena året fångade vi 3-4 möss på en natt flera nätter i rad, var ett riktigt musår så stackars katten hann inte med och fånga 😛

Evelina!
0

#9 När kaninerna är i hagarna är katterna och de ute utan uppsikt, det är mer när kaninerna springer helt lösa på gården som jag håller lite koll. Men har svårt att tro att mina katter skulle skada mina (vuxna) kaniner, de bryr sig knappt om dem vare sig i stallet eller ute.

#13 Därför har man flera katter 😃

Fridaaaa
0

#14 Jag har tre katter, 2 som går ut och en som inte får göra det än men bara en av två som jagar 😉