Rädd kanin!
Jag har en rexhane vid namn Jack som har blivit väldigt rädd av sig på senaste tiden. Han har gått från att vara världens kelpropp till att knappt vilja bli klappad.
Han har tidigare bott uppe på vår altan men fick flytta ner i trädgården då jag fick en ledig bur då min andra kanin tyvärr blev tagen av ett djur. Tyckte att Jacks bur uppe på altanen var för liten för honom och jag valde därför att flytta ner honom till Caspers gamla bur då den är mycket större. Efter detta så har Jack varit väldigt rädd av sig och springer så fort man öppnar burdörren. Enda gången man har chans att klappa honom är på mornarna när han får sin pellets och sina grönsaker då maten lockar tillräckligt mycket för att han ska vilja sitta kvar men han rycker ändå och man ser att han inte uppskattar det.
Varför gör han såhär? Kan det vara för att det är djur som går i trädgården på nätterna? Vi vet ju att vi har djur som går i trädgården då Casper blivit uppgrävd från där han blivit begraven för några veckor sedan och det fanns enbart pälstussar kvar vid hans grav.. Eller kan det vara något annat?
Var ute hos honom idag och städade buren och la in massa gosig halm och han satt och tryckte i ett hörn under hela tiden och var väldigt stressad.. :(
Finns det något vi kan göra för att han ska känna sig mer säker?
Med tanke på vad du skriver har hänt i trädgården och kaninens beteende, så skulle jag flytta honom omedelbart. Han mår ju inte bra! Och jag skulle inte riskera ännu en kanin, utan flytta honom och försöka bli av med rovdjursproblemet så fort som möjligt!
#1 Vet bara inte vart jag ska flytta honom? Upp på altanen igen?
Rovdjursproblemet vet jag inte riktigt vad man kan göra åt. Vi bor på landet och har en skog precis bakom huset, har både rävar och annat som går runt husknuten.
Har sett räv flera gånger mitt på dagen som går vid vägkanten och sen har även grannen utekatter som tycker om att gå i vår trädgård som Jack inte är så glad i. Men jag vet inte riktigt vad man kan göra åt det?
Rävar är ganska lätta att hålla på avstånd. Min mormor gav mig ett välbeprövat men äckligt tips? som funkar hos mig.. Kissa i trädgården! Rävar gillar inte människors kisslukt och håller sig borta. Testa! Annars kan du testa att höja upp buren högre från marknivå, om du inte kan flytta upp honom på altanen igen. Jag har flera kaniner som blir stressade om dom inte sitter i ögonhöjd med mig och kan titta ner på alla andra kaniner.
Pratade med sambon igår om det och Jack får flytta upp på altanen igen. Det är en tvåvåningsbur jag har på altanen så vi ska såga upp ett hål i golvet så han kan va på bägge våningarna iallafall. Buren där nere är redan en ungefär 1 meter över marknivå så den går nog inte att höja så mycket mer.