Många raser kan vara albino. Alltid tillgång till hö och vatten om den är van vid pellets så fortsätt med samma sort. Om deninte äter pellets så ge saltsten. Beroende på ras så kan kaninen äta någon eller några grönsaker per vecka(beror på vem du frågar). Se till attburen är säker från hökar, rävar och mårdar. Färska grenar är mums, t.ex.äppelträd, stubbar och kottar och kattunnel är skoj. Godisbitar i hoppknycklade toarullar eller i äggkartonger är skoj.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Läs på Kaninmagazinet.se , där står allt du behöver 🙂
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Skippa saltsten, den gör mer skada än nytta #1
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Säger som #2 kaninmagazinet är en väldigt bra sida om jag lärt mig otroligt mycket av 😉
några länkar med viktiga saker att veta:
http://kaninmagazinet.se/2013/march/grundbehov.html
http://kaninmagazinet.se/2013/february/grundkurs-i-kanin.html
Har du köpt kaninen själv eller har du fått den? Om du köpt den själv kanske du borde ha läst på lite först😉
Du kallar det djur, vi kallar det livet!
Oj löste fel du har ju ej fått en än, sorry! Då tar jag tillbaka mitt inlägg
#5 den hade rymt så den satt på en äng i mer än 2 månader. Kände att den inte skulle fixa vintern pga nedsatt syn (albino) och så var den vääääldigt hungrig. Men jag har en del djur så de blir i get nytt. Finns även kunniga å mer kaniner där jag har den. Ville bara veta va ni har för tips? osv!! Tack alla :D den älskar att gosaaa ☺️ Btw, de e en tjej!! :D antagligen en jättekanin! :)
Jag är inte så mycket för albino men hon är väldigt fin och jag ger beröm till dig som med ett stort hjärta tagit hand om den kaninen!
#7 Alla albinos har inte nedsatt syn, det är en myt.
Awww, och ingen hade polisanmält den saknad? Lilla stackarn, bra att du tar hand om henne. Extremt få kaniner överlever vintern, de vet ju inte hur man gräver efter mat och undviker rovdjur.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#8 Menar du att du inte är mycket för albino när det gäller utseende? Eller är det något annat?
#7 Bra att du tagit hand om henne! Dock har inte alla albino nedsatt syn :)
#8 Mjo dom ser lite "läskiga" ut faktiskt (inget jag tänker på längre), men hennes personlighet är underbar!! :')
#9 "I vilt tillstånd är det ovanligt med vuxna albina individer trots att det är mindre ovanligt att det föds albina ungar. Förutom att albina ungar ibland stöts bort av föräldern så påverkar även albinismen djurets syn genom att de blir mycket ljuskänsliga och även får nedsatt förmåga till djupseende, vilket resulterar i att individen ofta blir tagen av rovdjur innan den blir vuxen." -Wikipedia
#10 tror de e typ grannarnas som bor en bit bort. Men det har rymt fleeeera gånger och där jag har kaninen nu (har även min häst där) Har ägaren i stallet fått fånga in den å ge den till grannarna för att dom inte brytt sig att fånga kaninen. Hon hade somsagt suttit på ängen i mer än 2 månader. Å jag klarade inte av att den skulle dö bara för att oansvariga ägare inte bryr sig. Vissa människor ska inte ha djur ;) Blir det någon konflikt att dom vill ha tillbaka den får jag se vad som händer.. Vad skulle ni gjort i denna situation?
#12 En albino överlever inte länge i naturen pga bristande camouflage. Det har ingenting med synen att göra.
Wikipedia är knappast en bra källa för information.
Albinindivider är ljuskänsliga och kan ha dålig synskärpa. De beror ju lite på levnadsförhållandena hur pass mycket djuret påverkas. Dessutom varierar det lite mellan individer hur pass känsliga de är. Så ja, man skulle kanske kunna säga att de har nedsatt syn även om jag inte tycker att ordet nedsatt är helt korrekt.
Största anledningen till att de inte skulle klara sig i naturen är det #13 säger. Detta är ju en stor kanin också (om jag fattade det rätt?) vilket gör den ännu mer utsatt. Bra att du tar hand om henne! :)
I L80 (lagen om hållande för sällskapsdjur) rekommenderas det att albinodjur inte utsätts för ljus starkare än 50 lux. Ingenting man måste följa dock och många gör inte det och uppfattar att djuren mår finfint ändå 🙂
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#12 Polisanmäl att du hittat henne, efter 3 månader är hon nog lagligen din. Men om du vill vara säker meddela ägaren om att du funderat på att fånga kaninen och undrar om du får behålla den då? Ifall de tror att du inte redan har henne kanske de inte är så villiga att kalla sig ägare pga lathet och kommer säga ja utan att tänka sig för. Om de vet att du redan har henne kanske de passar på och tar hem henne.
Jessica Jones (2015-)
Den har varit där sen i sommras, kanske är mer än 3 månader tillåmed..?? Känner att "ägarna" får ta tag i de å fråga å blabla. Inte mitt ansvar att den sprang bort från dom eller? Somsagt har den rymt flera gånger å den är riiktigt undernärd.. (Har inte känt de pga masssa päls) Dom Vet att kaninen suttit på den ängen men inte gjort nått åt det.. Men somsagt, blir de konflikter med dom så löser jag å ägaren i stallet jag står i de! Brukar gå bra ;) Hon är mega. +undernärd i dagsläget, vilket är på bättringsvägen. För man ska väll inte känna att revbenen å ryggraden känns så otrolig. Tydligt? Hur ska jag göra så hon får mer hull till vintern?? Hon får "fri" tillgång till hö (e de slut fyller jag på mer, ger även en tuss gräs då de är de hon ätit under all tid och vill vänja hennes mage!:)) och ca 1 msk pellets på morgonen samt grönsaker och diverse när jag kommer dit på eftermiddan. Mina händer e uppskurna av hennes klor. (Lyft upp henne av olika anledningar som kloklippning, kollat så hon inte haft skador, osvosv) Dom är klippta nu men tror jag får ta å fila dom….
Jag tror havre är bra för viktökning.
Jessica Jones (2015-)
Tycker du ska ge henne mer pellets, 1 msk är för lite för en stor undernärd kanin,
Havre sägs också vara bra, som ovan skrev.
Men vågar inte ge henne för mycke pellets.. Eftersom dom har så känsliga magar så vill jag inte ge henne massa pellets på en gång. men ökar successivt!
Hur mycke havre är lagom då? Ungefär? :)
Jättekaniner kan äta mer pellets än så, min får ca 30ml per dag och liiite havre. Så ge två matskedar pellets(men jag är nybörjare och är rätt så osäker). Du kan pröva med 1 msk havre med, efter några dagar med nytt pellets.
Jessica Jones (2015-)
Gjorde en mix med solrosfrön (läst att de är mycke fett i vilket hon behöver) lite havre och pellets! Hon får de på morgonen. Nu får hon lite mer än en msk. Somsagt ökar jag liite varje dag! :D hon får även grönsaker (tex. Morot, banan, kål i liten mängd. knäckebröd och andra godsaker!) Btw, hur ser hon ut att må? Hon har massa energi nu och kommer fram å hälsar när man kommer till buren, hoppar upp i knät å vill ha godis å kli!! ^^
Vad duktig och snäll du är!
Vad tycker dina föräldrar om allt egentligen?
Men det är bra att du tar det lite lugnt med pelletsen och havren, fri tillgång till hö är jätte bra och räcker långt innan kaninen van sig. När jag tittar på bilden ser jag inget fel men man kan ju inte se de genom en bild. Om du sen har lust så kan du ringa polisen och säga att du hittat en kanin. Om då ägarna inte raporterar att de saknar en kanin på 3 månader så är kaninen din. :) (Om du är smart så säger du till polisen att du inte vet vem som äger kaninen).
Men så länge ägarna inte bryr sig så är det nog inget problem.
Nä, så klart ska du inte ge henne en massa pellets på en gång, men öka succesivt :)