Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 808 ggr
[Emilia-W]
1

Hur mycket?

Hej!

Nu börjar det bli minusgrader här där jag bor, jag har en kanin som är blandning mellan hermelin och lejonhuvad kanin som har lite svårt med hullet.

Han får 1/2 dl Cuni complete ca 1msk cuni nature och några bitar selective (bara för att vi råkar ha det hemma) och väger lite drygt 1,4kg.
Han har varit fin och så under sommaren och en bit in på hösten men nu har han blivit kantig och man känner ryggraden tydligt samt låren (?).

Nu till frågan, hur ska jag göra bäst? Ska jag öka pelletsen, byta till något annat foder, ha något annat tillskott eller dela upp pelletsen under dagen (just nu får han mellan 19.00- 20.00).

Han har inte mask och är inte jättesmal men jag vill inte att att han ska frysa under dagarna och nätterna…. 
 Tacksam för svar!🙂

farvendal
0

Hur gammal är han?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[[tjattehonung]]
0

Tass, har exakt samma problem…

Cindy S
0

Pröva att ge lite havre varje dag. Hur mycket vet jag inte.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Candy123
0

Jag skulle öka pellets mängden lite kanske till 0,75dl och just som cindyS sade att ge något fett rikt foder som havre/solrosfrön kanske en msk ungefär. Och om han inte börjar gå upp så skulle jag fara till vet med honnom

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Zofie
0

Ge ett foder med högre fetthalt. Och öka på mängden. Solrosfrön är bra också, bra fetter i.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

LinaN
0

Se över så höet har bra värden, för har höet låga proteinvärden är det lögn att hålla både hästar och kaniner vid gott hull. Så jag skulle börja där. Kolla upp om du kan få tag på bättre hö, och sen även kolla upp tänderna på kaninen så det inte är bettfel som gör att han inte får i sig tillräckligt för att hålla hullet.

Vidare så anser jag att både häst och kanin behöver i majoritet ett stråfoder, och sen kommer pellets och annat "kraftfoder" som grädde på moset för att täppa till de luckor som ev finns i höet. att öka pelletsen kommer inte hjälpa om höet är medelmåttigt oavsett hur fräscht o grönt det är.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[Emilia-W]
0

#1 Han är två år. 

Han har inget fel med sina tänder osv.

#6 Höet är köpt hos en bonde här i närheten och hästarna äter exakt samma hö och mår bra.. Tyvärr är det inte analyserat och jag har inte heller möjlighet att byta till ett annat hö. Jag ska testa att öka mängden pellets och så hoppas jag att det blir bättre.

Han rör på sig väldigt mycket och är allmänt ganska liten i kroppen men jag ska försöka få upp honom i hullet lite 🙂