Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 897 ggr
[AnimalLover1]
0

Sniglar..?

Innan såg jag att det var småsmåsmå vita sniglar under den ena vattenskålen.. Det kan vara larver men de krälade som sniglar.. Är sniglar farliga på nåt sätt? Och nån som har någon ide om varför de bara satt under den skålen och inte den andra? Kan det "bildas" sniglar om de är fukt? Eller om det är så att trivs i fukt..? Och skålen var på en matta som ligger på deras hustak, och vet inte hur jag ska få bort alla isf.. Jag blev bara väldigt rädd för jag vet inte om de är skadliga elr så? vattenskålen stod vid höet men nu flyttade jag den till ett annat ställe, ska titta nogrannare imorgon. Men om de är kvar, vad ska jag göra förutom att ta bort de, tänk så lägger de ägg som knappt syns…? (Vad jag såg fanns de bara under skålen) Supersupertacksam för svar!

Vovisch nr2
0

Tvivlar starkt på att sniglarna är farliga på något sätt, men det är ju lite äckligt så jag skulle ta bort dom med hushållspapper eller något! :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

Marsvinsmamman
0

Inget farligt, oavsett om det var sniglar eller något annat. Naturen kryllar av liv i alla storlekar och former, och alla har en uppgift i kretsloppet. Sniglarna söker sig till skyddade ställen där det är lagom fuktigt, sen om det är en stock eller kaninskål bryr de sig inte om. Vi som har kaniner ute får helt enkelt lära oss att samsas med alla de småttingar som bor i och på marken där vi råkat ställa våra burar. Oroa dig inte, sniglarna skadar inte dina kaniner på något sätt.

[AnimalLover1]
0

Okej, tänkte bara ifall det var typ som larver elr nåt sånt.

[AnimalLover1]
0

Och eftersom de var vid höet, kan de inte kräla in i höet då..?

Vovisch nr2
0

Jag som är så brutal skulle dödat dem!🤪

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

[AnimalLover1]
0

#5 Joo, två problem: de är typ 0,01 millimeter små, och jag har snigelfobi haha :$

josto_03
0

Är skålen smutsig?

Isåfall kan det vara orsaken till att de har kommit.

[AnimalLover1]
0

#7 Nej jag diskar den varje dag

TeklaHolm
0

jag hade snigelproblem innan jag flyttade min bur, de kom sniglar på kvällen och sökte sig till hans matskål (troligtvis kände det lukten av hans mat?) men de var stora och försvann sedan men "dina" sniglar kanske söker skydd under dagen under något fuktigt och kallt, vattenskålen. Min kanin brydde sig inte ett dugg om dem och han satt till och med på en en gång (jätteäckligt!)

Hatar sniglar, usch  men lycka till

[AnimalLover1]
0

Förr innan vi byggde denna nya så kom massa stora mördarsniglar, var så äckligt! Ja, Skutti bara satt på den o.O.. Men ja, de kanske söker skydd under den, dock inte under den andra

LinaN
0

ta ut och tvätta mattan på minst 60 grader, diska skålen in och utvändigt. torka av där mattan legat med ytdesinfektionsmedel, finns på apoteket och är inte skadligt för pälsdjur (givetvis ska man inte låta flaskan stå kvar i bur eller låta kaninerna äta eller slicka på det man rengjort innan det torkat.). Låt bara ytan torka innan kaninerna får gå dit igen. Det dödar bakterier, och vissa virus + borde även ta död på ägg från larver. Jag tror mer på det än sniglar/snäckor. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.