Sätta ihop kaninhanar?
Hallå!
Har två hanar, en kastrerad och en knappt könsmogen som inte är. Han okastrerade verkar vara jättesnäll mot andra kaniner då han fått vara i rasthagen tillsammans med mina två honor utan att visa några oroligheter. Men vet ju inte hur han blir när han är könsmogen.
Kan man försöka sätta ihop dem som de är? Brukar det gå bra el dåligt att sätta ihop kastrerade hanar? Burkar kast. hane och hona funka bättre? Isåfall, ska jag sätta ihop unghanen med honorna senare (kastrerad) och skaffa en fruga till den andra killen?
En lite ot fråga. Finns det några knep till vattnet på vintern? Sån strumpa man har till öl som ska hållas kalll? Eller är det bara att pallra sig ut några ggr om dagen och byta?
Mvh
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Finns blandade åsikter om just två hanar tillsammans. Jag personligen hade inte vågat riskera. Men självklart kan det även gå bra. Men det kan även vara på andra hållet att det kan gå rent och skogen.
Hämtade en kaninhane som suttit i samma box som säkert 30 andra hanar.. Han var i stort sätt sönderbiten. Med varbölder i mun och över rygg. Öppna sår och allt. Efter det har jag inte ens vågat tänka tanken. (Honorna i andra boxen var inte ens i närheten av skadade som hanarna)
Med vatten får man bara byta några gånger om dagen. Jag ska faktiskt prova sätta in en skål som man kan sätta snö i. Från de borde dem få i sig lite till i alla fall. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
Jag har tre kaniner ihop, två hanar och en hona vilket fungerar perfekt. Det tog dock väldigt lång tid trots att hanarna (innan den yngre var könsmogen) bott ihop under en tid och aldrig varit aggressiva mot varandra utan det kom helt plötsligt efter kastreringen. Men det gick, förmodligen tack vare att de var fler än två, och nu skulle jag aldrig få för mig att sära på dem. Men som sagt. Det tog väldigt lång tid och det gäller att ha ständig koll i början och mycket plats.
"knappt könsmogen"? Ha inte okastrerad hane med honorna om de inte är kastrerade.
Jag hade aldrig vågat chansa med två hanar. Skulle vara två extremt snälla kastrerade hanar möjligen på väldigt stor yta (min bod på 7-8 kvm t.ex men inte mindre). Men in i det sista hade jag inte provat, tycker det är för stor risk
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det var innan han ens var knappt könsmogen :P Det är nu jag tror han börjar bli könsmogen.
Nah hört att det är risky med hanar. Vad tror ni om 2 honorna + unghanen(kastrerad) i en bur och sen den äldre med en ny hona? Eller bör han bo ensam? Burarna är fö stora som fan med ramp ned till rasthage.
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
#4 Varför inte en kastrerad hane med var hona? 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det skulle ju kunna vara en idé men flickorna är så goa mot varandra att det hade varit tråkigt att separera.
Men man kan ju faktiskt testa iaf för att se om gammelhanen ens vill ha en brud.
Att ha hanar ihop går mycket sällan. Stor risk att de slåss rejält. Två honor eller en hona och en kastrerad hane brukar funka mycket bättre. Men det beror på kemin mellan kaninerna. :)