Stor dvärgvädur
Misstänker att min dvärgvädurhona är väl stor. Nu har jag inte vägt mina kaniner, så vet inte vikten, men är det verkligen normalt att en dvärgvädur är större än en holländsk kanin?
Har en annan dvärgvädur, hon är 6 mån gammal, och betydligt mindre än damen i fråga.
Nej, dvärgvädurar hör till dvärgraserna medan holländsk kanin är en liten ras, vilket betyder att holländarna är större än dvärgvädurarna. Säker på att hon är renrasig?
Kan det vara en Fransk Vädur istället?
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
#1 Ja, holländaren borde ju vara större. Hon är inte mycket större än holländaren, men lite större är hon. Nej, hon kommer från en djuraffär, så är inte säker på att hon är renrasig,
#2 Tror inte hon är fransk vädur, så stor är hon inte, men misstänker att hon borde ha något mer än dvv i sig, om det inte är så att holländaren är ovanligt liten.
Hon kan ju vara tysk vädur.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
kanske en lilla tysk vädur
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Nu har jag vägt dem, och det verkar faktiskt som att det är holländaren som är väl liten. Den stora dvv väger 1890 g, vilket ju är normalt för en vuxen dvv.
Holländaren däremot väger bara 1850 g, och de ska ju väga minst 2,5 kg.
Den lilla dvv väger bara 1100 g hon.
Hur gamla är dem?
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
#7 Den stora dvv är 1 år gammal, holländaren är 9 mån gammal, och den lilla dvv är 6 mån gammal.
Hon kan inte vara en dvärgvädur om hon är så stor.. Det måste finnas något annat i henne också. Har du någon bild?
Pretty wise //
#9 Fast när jag vägde henne så visade det sig att hon är inom normalvikten för dvv, däremot så visade sig holländaren väga för lite.
#9 standardvikt för dvv är 1.4-1.9 kg så det kan absolut vara en ren dvv.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Då har du inget att oroa för. Holländaren växer ju fortfarande, så länge den är i bra hull så kan du ta de lugnt. Dvärgväduren väger normal vikt.
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com