Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 666 ggr
Lolipop3
0

Gränsen för smal?

Jag undrar om det finns en gräns när kanin blir livshotande smal, typ om det finns ett ben i kroppen eller något, tycker min lilla skrutt är väldigt mager men mina föräldrar tycker att det behövs mer bevis för att åka till veterinären.

Lolipop3
0

Menar såklart om det finns ett ben i kroppen som man inte ska känna, för ben i kroppen finns det ju:)

Cindy S
0

Känner du revbenen?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

MsSofieG
1

Jag skulle holla koll på "höftbenen"/bäckenet. Känns de utmärkande ser jag det som ett varningstecken.

Lolipop3
0

Man kan känna både höftbenen och revbenen väldigt tydligt. Han gick tidigare på en antibiotika kur för att få bukt med en infektion och redan då var han väldigt smal så planen är nu att han ska äta upp sig inför vintern för att klara kylan (han är en utekanin) men det går inte så bra, tycker att han blir smalare och inte tvärt om…

Cindy S
0

Kan kaniner få mask? Om dina föräldrar låter honom svälta ihjäl är det djurplågeri.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

tlover
0

#4 Revbenen ska man känna på kaniner (hundar, människor osv) känner man inte revbenen väger djuren för mycket.

Höftbenen är bättre indikator men vissa kaniner är "kantigare" än andra så det är bra att kolla då och då för att man kan hålla koll om kaninen går upp eller ner. (det är ju däremot inte lätt att veta i efterhand).

Går kaninen ner i vikt och ni inte ser nån naturlig förklaring (tex att kaninen var tjock och du försöker banta den) så är det ett tecken att man ska kolla upp det.

Äter kaninen som den ska? Det är också en viktig indikator.

#5 Ja kaniner kan få mask.

l'm back

Lolipop3
1

Ja han är nästan alltid hungrig men går inte upp i vikt så jag är orolig att han ska frysa ijähl under vintern

Cindy S
0

Är de villiga att avmaska honom? Om han är hungrig fast han äter kan det ju vara problemet

Jessica Jones (2015-)

MsSofieG
0

Jag tycker det verkar som en tripp till veterinären skulle sitta på sin plats. Åtminstone för hälsokoll så kan du lära dig från veterinären hur du kan känna igen tecken på att något inte står rätt till :)

hobbymupp
0

Det krävs en del för att kaninen ska bli för smal, de ska lixom inte ha en massa extra fett på kroppen. Man ska ju inte skära sig på kaninens ben, men det är inte fel att känna dem. Som #6 sa är dessutom vissa kaniner byggda så att tex höftbenen märks mer.

Men går kaninen plötsligt ner mycket utan ändrad kost så kan man ju fråga sig vad som står på. Är du orolig så skadar ju aldrig en tripp till en duktig veterinär :)