Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1008 ggr
[thildaaaa]
0

Helt galen typ...

Nu har mina idéer börjat ta slut… min kille är helt galen, krafsar sönder min och sina mattor, gräver hela nätterna i plasthörnen i buren… bökar med mattor tyg har sönder allt och krafsar ut allt innehåll i toalådan… 

jag har gett honom grenar leksaker mer plats att springa osv… kan va så att han vill va i hela mitt rum som förut men nu har jag en gallerhage som är gjord av 4 kompostgaller så jag bara kan öppna buren när jag är hemma… för annars finns det risk att han kissar i min säng elr biter sönder saker… 

I natt var han värst av allt… han krafsa/grävde i ett av hörnen hela natten och det är omöjligt att sova då… kan han va svartsjuk på att min kille sov över? xD för han brukar låta, men inte så här mkt!!!

hur kan jag stimulera honom?? han har en godisboll, toarulle med godis, hö i höboll och i höhäck, stort kartonghus, tygbit att böka med osvosv ändå så är han jobbig… blivit 3 hål i min matta nu…

juliacarlsson
0

Min lille kille ger sig på saker i trä, typ möbler och fotlister och sådant, jag har köpt bitterspray och har fått bort allt hans bitande på det han inte får bita på nu. Han har en massa grenar och annat som han får gnaga på.
Det kanske kan vara något? Det tar dock inte bort krafsandet… Är han en ungkanin?

[thildaaaa]
0

Nej han är en kastrerad ettåring… men han beter sig som tonåring typ :( tror ej att det hjälper att få honom att sluta förstöra min matta…

josto_03
0

Börja gå med honom i koppel. Då får han stimulering och någonting annat att tänka på.

juliacarlsson
0

Kan du inte släppa lös honom i resten av bostaden så att han får lite mer att göra?
Då kanske han slappnar av lite mer på nätterna

MsSofieG
0

Kan du inte skaffa honom en grävlåda? Hjälpte min hona mycket när jag skaffade hundbädd och fyllde mitten med massa olika filtar, där grävde hon länge dagligen i flera veckor tills hon var nöjd. Nu för tiden går hon mest dit för att böka och möblera om men hon älskar sin hundbädd och det är nog bästa köpet jag gjort till henne.

juliacarlsson
0

Finns en facebook-grupp som heter Friare kaninliv där du kan få en massa tips?!

[thildaaaa]
1

Nej jag kan ej ha honom lös för mina föräldrar vill ej det, och jag har provat att ha honom lös i mitt rum men han förstör saker osv och ramlar ner från tex bordet, vill ej attt han skadar sig… 

jag har provat koppelpromenader en period, kanske borde prova igen, men jag vill ej att han fryser eller så nu när det är kallt ute…

hmm kanske kan kolla upp det där men hundbädd, låter som en ide för honom :)

juliacarlsson
0

Ja, eller en kartong/låda fylld med filt, pappersstrimlor och halm som han kan riva och gräva i

AkaiTsuki
0

Jag satte en filt för buren så att min kanin inte kunde se mig, för att han höll bara på när han såg mig.  Jag tog sedan bort filten när han inte höll på att "busa" för att han skulle iaf försöka få ihop pusslet att jag sätter filt om han håller på och han ser mig om han inte håller på ^^ Det kan du ju pröva

//Joanna

AkaiTsuki
0

Sen så händer det med jämna mellanrum att han välter ut toan och så men det är bara att ignorera och låta toan vara så tills han lugnat ner sig  ^^

//Joanna