Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 701 ggr
sara8282
0

Död kanin efter köp?

Om man köper en kaninunge från en uppfödare, och kaninen oväntat och plötsligt dör inom några veckor, är det då vanligt att få en ny unge från uppfödaren?

Handlar inte om mig, utan en diskussion som kom upp på jobbet idag.

Fridaaaa
0

Beror på varför kaninen gått bort samt uppfödaren skulle jag tro

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[kerstinthemilklover]
0

Det beror faktiskt på avtalen man har med sin uppfödare, och hur många kaninungar uppfödaren har.  Det är inte alls säkert att man har andra ungar på lager. Jag tror det är ovanligt att man får en annan kanin som ersättning.
Pengarna tillbaka kan man kanske få, om kaninen dog plötsligt och man tror att det var ett  medfött fel.

Sedan kanske  uppfödaren vill stå för en obduktion av kaninen så att man kan utreda vad det beror på. Men det är ju inte ens säkert att man får svar. Det beror antagligen på hur många veckor som kaninen var hos nya ägaren.
På två veckor kan dåliga ägare stressa ihjäl en kanin. Är det ens möjligt att utesluta det alternativet?

[Milicious]
0

Och vätskebrist går fort. Köpte en kanin som jag trodde kunde dricka ur flaska. Vattnet försvann men den läckte uppenbarligen. Och när han inte kunde dricka så åt han inte heller. Så han gick ned i vikt.

Hade haft honom i 1½ vecka. Han överlevde dock och mår hur bra som helst nu. Snabb insats. Numer har han skål och en mega stor skål i rasthagen

sara8282
0

Ingen vet varför kaninen dog,  Den blev dock knappast ihjälstressad.  Hon som ägde den har haft kaniner i många år. och kaninerna har det hur bra som helst.  Har själv köpt en kanin från henne.

[neptunens]
3

Beror lite på situationen. Om ungen plötsligt skulle dö trotts korrekt hantering samt foder, så skulle jag erbjuda en likvärdig unge ur nästa kull.  Exemplet som #3 gav, i en sådan situation(om kaninen hade dött) hade jag inte erbjudit en ny unge.

Jag har väldigt, väldigt sällan haft någon unge kvar (förutom de jag själv behållit dvs) som jag skulle kunna släppa på direkten vid en sådan händelse, just därför skulle de få vänta på nästa kull.

[Milicious]
0

#4 Det var ju förstås inte med flit. Uppfödaren borde ha informerat mig och jag borde ha frågat. Köpte 3 samtidigt och de andra två mådde strålande från dag 1, syskon.
Men håller med. Jag skulle heller inte ersätta i den situationen.

sara8282
0

Hon hade haft kaninen i ca 2-3 veckor.

Kaninen åt och drack som den skulle, inga problem där.  

En annan på jobbet berättade att hennes säljare/uppfödare hade i avtalet att om ungen dog utan utan förklaring inom närmaste halvåret (tror jag det var), så skulle köparen få en ny unge.

Har inte hört talas om detta innan, därför jag undrar.

bustjejen
1

En kaninunge vi köpte av en uppfödare blev dödad av en katt efter ca 3 veckor. För den uppfödaren vad det helt självklart att vi fick en ny kaninunge av henne, det var på hennes eget initiativ.