Framtid
Jag tänkte att någon gång i framtiden ska jag köpa en till kanin. Theo kanske skulle uppskatta att ha en vän. Fast är det stor risk för bråk då? Theo ska kastreras sen om han blir revirskvättare (när han är i rätt ålder,såklart). Bör det vara en Hona eller hane? jag skaffar? Spelar åldern & ras någon roll? Något annat jag bör tänka på? De får bo i enskilda burar först, går det bra kanske de kan bo i samma (sätter ihop burarna)? Annars får de vara tillsammans ute i rummet och busa :D

Hmm.. jag vet faktiskt inte riktigt men det beror kanske lite på hur "aggresiv" Theo värkar mot andra kaniner om han har träffat andra förut :) Men om jag vore du hade jag nog köpt en hona tror jag eftersom det lätt bli bråk med 2 hanar :) Men lycka till med sökandet :D
Hane + hane fungerar väldigt sällan så man brukar säga "det går inte".
Kastrerad hane + hona brukar fungera bra men då är det ju viktigt att du kastrerar Theo. Ålder och ras spelar egentligen ingen roll men den ena kaninen bör väl inte väga 7kg mer än den andra ^^, Så att dom är i ungefär samma storlek är kanske det bästa. Och då kan de också bo ihop - efter att dom vant sig vid varandra och kommer överrens.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#1 Theo har inte träffat andra kaniner sen jag köpte honom. Men han är snäll mot de andra djuren här hemma i alla fall hehe;)
Hur går det då med 2 kastrerade hanar?
#2 Det blir nog en till dvv. Har för mig att honor kan vara surare och lite mer besvärliga än hanar?

Två kastrerade hanar brukar inte heller funka tillsammans. Utan hona + kastrerade hane brukar funka :)

#4 men honor är så jobbiga:P

#5 Vadårå?
Mina honor är inte alls jobbiga.. Jag har fyra st, och ingen är jobbig när dem brunstar, det är olika från kanin till kanin.

Jag vet inte. när det gäller djur föredrar jag hanar, tycker de är lugnare :P
Men om du ska ha en till kanin så måste det nog bli en hona ;) Annars är det stor risk att det inte funkar.
- Mvh Emma

bör man steralisera honan, tänkte att det undviker cancer i livmodern och sånt då?
Att sterilisera honan är inget måste. Cancer i livmodern är inte direkt allt för vanligt.
Sen kan ju även honor skvätta.

Men då slutar de skvätta om de steraliseras?
#12: Ärligt talat är jag inte så bra på det med skillnad mellan sterlisera och kastrera ;P Men jag har en hona iaf som skvätter ibland, om man luktar jättegott. Har inga planer på att kastrera henne dock, för det stör inte mig så mycket.
Men om du tycker det är störande så kan du kastrera henne. Vet inte om sterlisering funkar på samma sätt, men då slår du ju två flugor i en smäll, genom att förebygga mot Cancer i livmodern samtidigt.
Så söt bild :D i framtiden - om två år börjar jag på en bondgårdsskola (om drömen då går i uppfylning) och där får man ha med alla djur utan katt så då ska jag ha me Trampe och min hamster Melis om hon fortfarande lever , också tänker jag köpa 2 eller 3 råttor :D
Her inn en bild på Trampe & Melis , < 3

Det är väl att man kastrerar hanar och honor steraliseras? -funderar-
Iom att jag har kaninerna inne vill jag helst inte de skvätter. Hade de varit utomhus kaniner hade det inte gjort något:P
#15: Jo, det är jobbigt när dem skvätter inte ;P Men jag tror man både kan kastrera och sterlisera honor, bara att det är typ olika sätt eller något.. Nu blev jag ju värsta fundersam x)

#14 verkar som underbara framtidsplaner! Hoppas allt går bra^^
#16 Jag har verkligen ingen aning. Vår katt blev steraliserad för ca en månad sen iaf;) Inte för det blev någon förändring på henne. Jag var rädd att hon skulle bli mer kelen, de brukar ju bli det. Som tur var blev hon inte mer kelen, det skulle jag heller inte klarat av. Hon ska kela HELA tiden. Lite jobbigt ibland:P Men jag är glad för hon är som hon är!:D
#17 ; tack så mycket :D
Vill du ha 2 kaniner får du nog satsa på att köpa en hona faktiskt.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#19 ja det får det bli i så fall (:
hoppas det blir en lugn en hehe får jaga bra uppfödare sen*

#3, Jag tror inte det går med 2 kastrerade hanar som inte levt tillsammans förut. I vissa fall kanske är inte så bra på det där ;P Men tror bara det går att ha två kastrerade han syskon :)
inte alla honor är jobbiga ^^ min första hona jag köpte, Channie, är jättelugn och snäll och gör inget elakt.
Sen köpte jag en till hona, Cassie, hon är typ värsta monstret ^^ xD fast hon har bättrat sig väldigt mycket sen tidigare. då kunde man inte ens ta ut toalådan utan att hon sprang fram och attakerade handen. men som sagt så är det olika från kanin till kanin.

inegn aning, men om du ska ha en hona så MÅSTE du ha dom separerat även om det var ett tag sen kaninen blev kastrerad( om du ska göra det) hanar kan ddet ju bli bråk med, så, jag vet inte vad som är bäst… :S