Sjukdomar
Vilka är de vanligaste sjukdommarna på kaniner?
Förkylning är det vanligt?
Min kanin är lite blöt om nosen men det rinner inte ur ögonen och han ser bra ut i öronen.Kissar och bajsar normalt. Han är pigg och skuttar runt som vanligt så det verkar inte som om det är nåt allvarligt.

Det finns många sjukdomar som börjar med lite småblöt nos eller bara lite extra klet i ögonen ex lunginflammation och andra lungsjukdomar (kommer inte ihåg namnet men kan höra med våran djursjukvårdslärare om du är intresserad). Sedan finns det ju en channs att ingenting bryter ut alls heller, så det behöver ju inte vara det värsta så klart =) Men om du känner att du inte vill åka till vetten så inhandla en massa c-vitaminrika frukter och grönsaker, och hellst också röda frukter och grönsaker som innehåller järn. Är det "bara" en förkylning så är det som på oss människor, ingenting annat att göra än vila och se till att man får i sig en massa nyttigheter. Kroppen måste själv klara av en flrkylning. Men det allra viktigaste du måste tänka på är att kaniner bara kan andas genom näsan och inte munnen som vi människor. Det innebär att det är AKUT om kaninen blir mer snuvig eftersom den då lätt dör av att den helt enkelt kvävs till döds. Så håll koll på det bara :)

Okey för jag märker inget speciellt mer än att han är mycket lite blöt om nosen, när jag tar fingret och stryker nedifrån och upp så känner ja lite fuktigt, men det kanske är normalt? Sen kanske det kan vara så att det blöta är saliv?
Äter kaniner apelsin? Och röd paprika?

*putt*

Citrusfrukter som apelsin är inget jag någonsin gett mina kaniner iaf.. Paprika ger jag inte heller.. Däremot är ju äpple, päron o morot sånt med mkt vitaminer. Persilja likaså!

ingehn aning, men det kan ju vara en vanlig förkylning? Ge kaninen mkt grönsaker och frukt. ifall den behöver liyte extra vitaminer! ;)