Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 14550 ggr
SukoshiBaka
1

Gurka?

Jag har hört att kaniner inte ska äta gurka, är det sant eller inte? :O

Valkyrie
0

Man kan ge gurka men kaninen kan bli lite lös i magen om man ger för mycket så om man ger måttligt är det absolut ingen fara men tänk på att skölja ordentligt då de är besprutade som alla andra grönsaker/frukter =)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

alwiz
1

Min kanin tycker jättmycket om gurka :) går jättebra att ge, i lagom mängd :P

riiffen
0

Om du ger gurka, skär gärna bort skalet då det oftast är besprutat. =)

medarbetare på allergier.ifokus .

LinneaJohaanson
0

Jag ger mina kaniner gurka jätte ofta! 
Jag skalar aldrig gurkan, då blir  de ju knappt någon gurka kvar.
Man kan ju skölja av gurkan!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

SukoshiBaka
0

Jag fick höra av någon att man tydligen absolut inte skulle ge gurka, blev ganska orolig för jag gav min kanin gurka nyss. :P

Men tack för alla svar.

Rorvers
0

Jag brukar ge mina kaniner gurka, och dom mår inte dåligt av det ;)

Emelie
0

Även om det är okej att ge så är det inte särskilt lämpligt då den som de flesta säkert redan vet nästintill bara innehåller vatten. Bättre är att ge kaninen något som innehåller mer fiber, t.ex. liten mängd brysselkål, eller mangold osv. Örter är också mer lämpade att ge, t.ex. dill eller persilja. Fibrerna gör att magen och tarmarna får jobba på rätt sätt, medan materialet i gurkan inte är särskilt lämpad för att smältas i kaninens tarmar.

Själv tycker jag att det är bättre att ge kaninen sådant som den är anpassad för att äta, och inte ge massa onödigt.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Strumpa
0

#7 Håller med dig, gurka och typ isbergssallad är rätt "bortkastade" pengar, då de innehåller mest vatten och väldigt lite näring… Plus att deras matsmältningssystem inte är anpassat för det. Då är det bättre att köpa till exempel persilja… Kål däremot skulle jag helt undvika, inte så bra för deras känsliga tarmar och det är bättre att ta det säkra före det osäkra, enligt mig iaf :)

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Momoa
0

Jag brukar inte ge sipp gurka men morötter går väl bra eller??Obestämd

BuGoG
0

Ja de går nog bra! Det kan man iaf till marsvin =)

smellcaramell
0

gurka borde väl vara toppen att ge varma sommardagar åtminstone så att man kan ge kaninen lite mer vätska om man är rädd att den dricker för lite :)

tlover
0

Jag brukar ge gurka då dom behöver lite extra vatten, tex transporter (då i alla fall våra sällan vill dricka).

l'm back

Fridaaaa
0

(gammal tråd)

Ja man kan ge gurka, mina får det främst sommartid dock för att verkligen få i sig bra med vätska

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.