Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2862 ggr
frodie
0

Frysa in gräs

Hejsaaan

Jag har tänk på det ett tag nu, Om man skulle kunna frysa in färskt gräs o sen tina det på vintern. Tycker jag var smart som kom på de..

Någon som har testat?Glad

[ninnakm]
0

Det va ju smart, vet inte om det funkar men….om det gör det så ska jag absolut prova!:D

lukasfelix
0

Gräset förlorar näring när det fryser

Emelie
0

#2 Det gör ju allt som man fryser ner. Även bär osv.

Jag tror det är en bra idé förutom att man då bör ha i åtanke att gräset faktiskt inte är lika näringsrikt som när det är färskt.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Kristall
0

Det är väl osäkert om kaninen ens vill äta det, smaken förändras ju också. Sen blir ju t.ex. morötter giftiga om de fryses, vet inte hur det är med gräs dock, men t.ex. frostigt gräs är ju inte bra att ge. Bättre att odla eget gräs i kruka på vintern tycker jag. :) Fast prova kan man ju.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

[ninnakm]
0

okej..

Westis
0

Morötter giftiga när de fryses? Menar du råa då eller?

Timotejj
0

#4Morötterna? De finns ju att köpa frysta morötter..? Eller de kanske är behandlade med något?

Emelie
0

#4 Jag har hört att detta med morötter blir giftiga när de fryses ned bara är en myt. Dock blir de inte alls lika goda och näringsrika som färska morötter.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Linnet
0

Men gräs som fryses blir ju troligtvis bara en sörja när man tinar upp det, tror inte att kaninerna uppskattar det, bättre att torka det i så fall.

eliana
0

Nu vet jag inte riktigt hur det är med kaniner men men hästar ska helst inte äta för stora mängder gräs som blivit frostbitet(="fryst"). Kan tänka mig att det inte är så hemskt nyttigt för kaniner heller.

Ang morötter så ångkokas dom innan dom fryses ner och alla grönsaker man kokar förlorar näring, även om dom inte blir nerfrysta efteråt.

Och hö är ju faktiskt gräs, bara i torkad form. Kaniner blir nog gladare för färska grönsaker än fryst och tinat gräs under vintern.Glad

Att umgås med djur är att vila sin själ

Kristall
0

#7: de frysta morötter man köper i butik är förvällda, inte råa, när de fryses.

#8: hm, kanske inte giftiga, men själv har jag hört att frysta morötter kan utlösa kolik hos hästar t.ex., pga de jäser vid upptiningen.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

eliana
0

#11: tack där hade vi ordet jag letade efter! Visste att jag läst det på en förpackning en gång men kunde inte komma på det nu så det fick blå "ångkokt" istället. Har dock för mig att det är nästan samma sak…

Att umgås med djur är att vila sin själ

lukasfelix
0

# 3
Har inte sagt något annat, sa bara attdet förlorar näring…

Emelie
0

#13 Ja jag vet, och jag skrev att det var en bra idé bara att man måste ha i åtanke att det förlorar näring.

Menade inget illa mot dig! :)

Jonaflax
0

Man kanske skulle så maskrosor i blomlådor och ha i fönstren istället för krukväxter?!

Mina blommor dör bara iallafall Skrattande

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

[ninnakm]
0

#15  Haha mina med XD

frodie
0

Aa jag har odlat kattgräs till kaninerna på vintern som dem gillar! så de kan man göra.. men jag ska iaf prova att frysa in gräs t vintern o se hur det blirTungan ute

#15 Ja det var ju bra, att gräva upp en stor maskros planta o lägga i en kruka t kaninerna.

emms
0

#11 Min kanin åt en upptinad frusen morot. Han fick gaser i magen och åt inte på jättelänge. Satt uppe hela natten och gav honom vatten och masserade magen. Grannarna hade slängt över en morot och jag trodde dom gjorde det på morgonen. Inte dagen innan. Och det var typ första frostnatten :(

Jag ska skaffa en lång kruka, typ sånna på balkonger, och odla örter och gräs och så på vintern :)

Emma

BuGoG
0

Frysa in gräs? 0.o