Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 8570 ggr
Wilmas
1

persilja

Äter kaniner persilja

Tarkie
0

ja. Nyttigt för dem.

Wilmas
0

Vad bra då ska jag ge den. Tack så mycket!

[BonnieL]
0

Mina kaniner älskar persilja. ^^

Emmiekarsberg
0

Det gör mina med, sen är det ett plus att det är nyttiga som tusan :D

twinkime
0

persilja är bra för kaninerna fast i en viss mängd för mycket persilja kan vara dåligt för deras hjärta.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

hugoochip
1

mina kaniner älskar persilja:DDet är väll lika nyttigt fast det är torkad persilja?

5# Hur mycket kan man ge då?

Tarkie
1

#5 Ehm vad har du hört det påståendet ;)?
---

Ehm nej Persilja är väldigt nyttigt för kaniner. Ge hur mkt ni vill ;D

Bladgrönt ska ges dagligen. Kaniner i det vilda äter framför allt sega fiberrika blad, bark och andra svårsmälta växter. Det är m.a.o. stammarna och bladverken från växten som kaniner äter, inte frukterna eller rötterna. Deras magtarmkanal fungerar bäst när den har som mest att göra med att bryta ner cellulosa. Om Din kanin inte är van att äta grönsaker, börja försiktigt med gröna bladiga grönsaker, och lägg till en ny sort var 5-7 dag. Om tillskottet av en ny sort leder till diarré inom 24-48 tim så ska den avlägsnas från dieten. Unga kaniner ska också vänjas gradvis vid ny mat.

Så snart Din kanin äter denna typ av mat ska Du försöka att ge minst 3 olika sorter dagligen. Utfodring med färska fiberrika bladgrönsaker (samt hö) bidrar till att förebygga tarmstörningar samt tillgodoser kaninens stora behov av vätska. Dessutom älskar kaninen det!

Grönsaker som Du kan variera mellan är t ex morotsblast, betblast, maskrosblad och maskrosblommor, kål, persilja, klöver, broccoli (inklusive blad), grön paprika, ärtbaljor (den flata ätbara sorten), brysselkål, basilika, hallonblad, rädisor, spenat. På sommaren kan man använda i stort sett allt som växer på en vanlig sommaräng. Försök att ge minst 3 olika slags grönsaker dagligen. Att utfodra med en enda grönsak (framför allt broccoli, kål, brysselkål och spenat) kan leda till ämnesomsättningssjukdomar.

Sen skulle man hittat sånna saker om man sökte poå internet osv. Men det finns inte.

hugoochip
0

Jag tycker åxå det lät konstigt:/

Persilja kan väll få vissa honor i brunst åxå?

MajaL
0

Nästan all mat är nyttigast färsk.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

hugoochip
0

9#Okej!:)

twinkime
1

#7  Det stämmer inte forskare har forskat fram att kaniner som äter för mycket persilja är dåligt för deras hjärta, i viss mängd är det bra för kaninen. När jag gick till vetrinären berättade dom det.

De sa att hjärtat pumpar snabbare, och det blir som en stressfaktor,  kaniner i de vilda äter persilja med de äter inte enbart den växten utan varierar med andra olika växter.

MajaL
1

#11 Allt är farligt i för stor mängd.

Jag tror jag hört det för rätt länge sedan någon gång också.

Men bara man ger en  varierad och ballanserad kost så är det säkert ingen fara. En eller två stjälkar går säkert bra.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

twinkime
0

#12 ja precis allt är bra i rätt mängd och en varierad och balanserad kost :)

emms
0

Persilja är giftigt i större mängd. Även för människor. Så man ska inte ge för mycket. Men det ska nog till ganska mycket för att det ska bli farligt ;)

Emma

hugoochip
0

Men kan persilja framkalla brunst?

Zvintos
0

#15: Det kan nog hjälpa till.
Har hört vissa uppfödare som testat det i kombination med ändrat belysning och annat.
Men enbart persilja tror jag personligen inte gör alltför stor skillnad.

hugoochip
0

Hur kan man påverka det mer då?

Zvintos
0

#17: Genom rätt ljus skulle jag tro.
Tar inga kullar på vintern, så har aldrig testat.

hugoochip
0

Ska ev para min hona den 23/1.

Är det något man bör tänka på när man parar denna årstiden?

hamstertokiglisa
0

Min kanin älskar persilja!

Idakarrlsson
0

Persilja är jättebra för kaniner! Farligt? Nae. Som det beskrivs ovan - allt är farligt i för stor mängd. Persilja innerhåller mycket kalcium vilket i för stor mängd kan ge tex urinsten. Dock inte 100% säker på hur mycket det påverkar kaniner.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Peak303
1

Tråden är ca 5 år gammal 😎

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

fsigge
0

#22 hur hittar man ens så gamla trådar?!🤔

Frida

Peak303
0

#23: Klickar så långt bak man kan till "tidigare inlägg" eller söker 🙂

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Idakarrlsson
0

#22 Oj, haha! Ja, så går det om man inte kollar datum före man skriver något. 😂 *Pinsamt*

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎