Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 887 ggr
loginger
3

Kaninungar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har äntligen våra efterlängtade kaninungar kommit till världen :-) I onsdags låg det 7 små ungar i boet. 

Men jag har några frågor som jag hoppas jag får svar på!

1. Jag ger mina kaniner Cuni Adult complete men det är ju för vuxna kaniner. Kan jag fortsätta ge det även när det finns ungar eller bör jag byta sort?

2. Jag ska behålla en hona och en hane från kullen, kan jag låta hon ungen  bo tillsammans med sin mamma hela tiden eller bör jag sära på dem och vid vilken ålder då ?

3. Vid vilken ålder ska jag ta den lilla killen från mor och syster?

4. Jag har hört att man inte ska röra ungarna så nu har jag bara kollat till dem lite försiktigt att allt är ok men bör jag inte lyfta upp dem och kolla dem ordentligt så jag ser att alla mår bra?

5. Hur märker man att mamman ger dem tillräckligt med mat? Jag har inte sett henne dia en enda gång men hon kanske gör det på natten?

6. Hon har bolåda men ändå har hon gjort ett bo och lagt ungarna bredvid. Kan jag låta dem ligga kvar där?

7. Är det något mer jag måste tänka på ? Vill att allt ska gå så bra det bara går :-)

===

Lizelda
0

Tass :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

farvendal
0

1. Nej, det behöver du inte

2. Så länge de inte börjar bråka så kan du låta dem bo ihop. Ju mindre buren är desto större är risken för att de ska börja bråka dock.

3. Absolut senast 12v men helst tidigare. Skulle rekommendera vid 8-9v

4. Du kan oftast kolla så att ungarna mår bra utan att lyfta upp dem. Men visst kan du lyfta dem lite försiktigt ibland för att kolla dem lite mer noga. Ibland behöver man ju flytta runt dem lite också för att komma åt allihopa:) 

5. Mamman diar ungarna 2 ggr/dygn, ibland bara 1 gång. Detta gör hon helst när ingen ser. Är ungarna runda och goa om sina magar så får de mat :) 

6. Ja, har hon gjort ett fint bo så låt hon ha det. 

7. uppdatera oss om hur det går med ungarna:)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[neptunens]
7

Hur kommer det sig att du inte läst på om dessa simpla saker innan kullen kom? Var det en oplanerad tjuvparning och du inte visste att hon var dräktig kan jag förstå det, men annars är det här sjukt oansvarigt gjort, både mot mammakanin och ungarna.

loginger
0

Tack för era svar :-)  Det sista inlägget tänker jag inte ens kommentera!