Orolig för kaninerna
Vi fick våra kaniner i våras, de har bott ute hos oss hela tiden och även hos de tidigare ägarna under två vintrar. Nu när det är kallt och snöigt håller de mest till i vår friggebod. Där har vi lagt in ett laget halm på golvet, och även en trälåda fylld med halm. Men de går aldrig in i lådan. De plogar bort halmen och sitter direkt på det kalla trägolvet i boden. Jag tycker inte heller att de har så där jättetjock päls. Är så orolig att de fryser. De har grävt en håla under mark som vi inte vet hur stor den är. Men igår täppte den ena kaninen igen ingången med halm och jord, och gnagde upp ett pyttehål ovanpå nedgången istället, så nu verkar dom inte vilja vara i hålet. Tänkte annars att det skulle vara varmare under jord.
Så länge det finns bomaterial och värme tillgängligt tror jag inte du behöver vara orolig, hade de frusit så hade de sökt skydd i halmen. De kanske inte ser ut att ha så mycket päls men den kan bli väldigt tät och de sätter mycket underull till vintern 🙂
Tack för att du svarar! Friggeboden de bor i är inte uppvärmd och isolerad. Jag tänkte ju att de skulle bo i trälådan som är full av halm, men se den är ointressant. Sen hade jag ju hoppats på att hålet de har grävt skulle funka som bo när det blev kallt, men det har dom ju plomberat nu. Typiskt. Hur mycket halm bör kaniner ha för att inte frysa? Friggeboden är 2x3 meter och vi har lagt ut ungefär en 3/4s halmbal på golvet.
Viktigast är nog att det finns ett tjockt lager på marken så de inte blir nedkylda underifrån, ca 1 dm packad halm borde isolera rätt bra men ju mer desto bättre :) Har dom varit intresserade av trälådan innan? Du kanske kan testa att sätta in en ny/till låda?
Om de verkligen fryser så gör de något åt det. Så jag skulle inte oroa mig så länge de verkar pigga och krya :) Har du möjlighet att installera en värmelampa så kan ju det vara ett alternativ - brukar vara mycket uppskattat av utekaniner:)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se