Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 690 ggr
Clara.Bergsten
0

Japantecknat

Hejsan! Jag är väldigt dålig på det här med färggenetik..och hittar aldrig några bra sidor om det. Men har jag förstått det rätt om man korsar svart/gul japantecknad med någon vit färg ex siames, kan någon unge i kullen bli siames/svart då? Jag har sett många exempel på att någon av föräldrarna varit japantecknad svart/gul eller gul/svart och fått vita japantecknade (svart/vit eller vit/svart) ungar med en enfärgad kanin eller liknade. Jag undrar bara om någon av föräldrarna måste bära på något särskilt för att det ska kunna bli denna färgkombination?  

Tack på förhand! Mvh Clara

farvendal
0

Saxat från kaninfarg.se

"Kan förväxlas med:

Siames/svart japantecknad, detta är en variant där det istället är zobelanlaget som reducerar den gula färgen och kaninen är egentligen inte äkta vit/svart japan. En siamesjapan kan man känna igen på att den har viss siamesteckning, se bild nedan. Dock kan kanske även en enfärgad vit/svart japan se ut så då det ju genetiskt är en japantecknad sallander. Siamesjapaner kallas ibland för zobeljapan, detta är ett lite missvisande namn då det inte är en zobel med japanränder utan en siames."

zobelanlaget är recessivt (dock dominant över vrö), det måste alltså komma från två håll. japan är däremot dominant.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Clara.Bergsten
0

Okej, då vet jag, men går det att få äkta svart/vit  japan om ena föräldern är svart/gul och kombineras med rätt partner?

farvendal
0

ja, med chinchilla, om jag inte tänker galet. som också är recessivt.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Clara.Bergsten
0

Okej!Tack för hjälpen🙂

[neptunens]
0

Du får dock inte svart/vita japsar i första generationen om du gör en svart/gul-chinchilla PARNING, om inte chinchillan har japananlag dvs.

farvendal
0

#5nu vet ju du såklart bäst som har såna ninisar, men jag undrar,  japan är väl dominant?

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

[RC1393]
0

#6 över b, men chinchilla har B i sin genkod vilken är dominant över bj (Japanteckning).

Clara.Bergsten
0

Jaha så om man parar Chinchilla och japan svart/gul får du bara Chinchilla alltså?

Peak303
0

#8 Ja, men alla blir bärare utav japan.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Clara.Bergsten
0

Okej!