Kanin iFokus

Kanin

Etikettköpes-säljes-transport
Läst 735 ggr
[TeamNanna]
0

Hur utfodrar ni?

Hur utfodrar ni era kaniner?
Pellets, grönsaker, grenar, övrigt? Mängd? Tidpunkt på dagen?

Cindy S
0

Till min frasse: 15ml pellets på morgon och kväll. Nu har jag blandat i lite havre med. 1 morot eller liknande grönsak, oftast färsk, annars torkad, utspritt över dagen. Färska grenar måste jag bli bättre med att skaffa.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

tlover
0

Hö, handslagen/hässjad: 2 ggr/dag, mängd beror på kanin. morgon och kväll.

Gräs, handslaget, långt: sommartid 2 ggr/dag istället för hö.

Saltsten: ca 1 gång/veckan el vid behov.

Grenar, sälg, rönn, björk(sommaren), tall, en, asp, vinbär och torkat sly: Då och då (i perioder nästan varje dag i andra perioder kanske 2 ggr/mån).

Grönsaker, morotsskal, morötter, äppelskal, alfaalfagroddar, torkad rölleka, torkade nässlor, vilt grönt på sommaren etc. Vi ger inte så ofta eftersom höet vi ger har div torkade örter, torkat sly m.m. i sig.

Hel havre: vid behov tex har vi en växande hona som får lite havre varje morgon.

Övrigt: hårdbröd nån/några gånger/år, jordgubbar nån gång/år etc

l'm back

Namiko
0

Min bj får 2 stora nävar helt korn, 1msk solrosfrön, 1-2tsk linfrön varje morgon.

Båda kaninerna får så mycket grönsaker jag har råd med varje dag. Mest olika sorters kål, fänkål, selleri och små mängder morot. På sommaren får dom blast från föräldrarnas grönsaksland. Äpple ges som godis nån gång ibland. Dom delar på en hirskolv om dagen och varje kväll sprider jag ut en näve korn på golvet som sysselsättning.

Nya grenar tas in nästan varje dag då dom äter enorma mängder bark och det håller tänderna borta från mina möbler. Sen har dom såklart fri tillgång på hö som fylls på när det tagit slut i hökorgen.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Emilia-W]
0

Två lejonhuvade kaniner:

De får lite mer än 1/2 dl Cuni Complete på kvällen ungefär vid halv sju- sju,

De får fullt med hö i höhäcken både morgon och kväll, vatten får de såklart när det behövs. Något grönt eller andra grönsaker får de nästan varje dag ( varierar lite) de får b.la. sallad och fäska örter,.

Ungefär var tredje morgon får de en morotsbit, grenar får de kanske 1 gång i veckan.

Nallemillan
0

Jag har lite olika foderstater till mina. :), Och jag fodrar på morgonen

Mina hanar får ca 1 dl pellets om dagen, finns säkert någon som kommer att säga att detta är fel men, då dessa är aktiva hoppkaniner och de tränas och tävlas så behövs det också mer mat :) 

Min hona som inte är aktiv inom hoppningen men hoppas ändå hemma får ca 1/2 dl pellets.

Om jag har ungar får de fri tillgång till pellets och Ungkaniner får ca 1-2.

Hö fyller jag alltid på när det behövs lika så med vatten (Byter dock vatten minst var 3:dje dag)

Jag försöker att ge grönsaker/frukt ofta, men i mindre mängder då kaninerna älskar det och får i säg olika vitaminer och mineraler :). Brukar vara vanligast att de får Äppel, morötter, sallad eller potatisskal (i en liten mängd).

[neptunens]
0

Hö på morgonen innan jobbet, hö, pellets, grönsaker/örter på eftermiddag/kväll

Frosstis
0

Fyller på hö efter skolan, sprider ut pellets på burgolvet innan jag lägger mig så han inte stör mig när jag ska sova (funkar super). Ger morot, knäckebröd eller annat jag har hemma vid olika tidpunkter på dygnet, vissa dagar får han inget alls.

På morgonen mäter jag upp mindre än en halv dl o lägger det i en burk så jag och min familj kan ge han pellets under dagen också men samtidigt veta precis hur mycket han får i sig.

[AnimalLover1]
0

Ibland så får de dela på en halv dl pellets, ibland inte.

På kvällen får de 25% pellets till och påfyllning av hö, ibland någon grönsak.

KarinHa
0

Ger (ca) 1 dl pellets på morgonen, innan jag går till skolan. Har börjat lite smått nu att även blanda i torkade blad, så som persilja, maskrosblad, brännässlor, ruccola. Dock inte ofta, då jag spara det tills det blir kallare (snökallt). Hon har alltid tillgång till hö och vatten. Bitar av knäckebröd ges några gånger i veckan, när vi springer runt i hennes Hage och leker med henne. Morotsskal, gurkrester ges till henne på kvällar nån gång i veckan.

jbson
0

Kl 7 hö, vatten och några grönsaker (fänkål, morot, broccoli) varierar lite efter vad som finns hemma. Släpper ut dom i rasthagarna där det alltid finns goda äpplegrenar att gnaga på. Vid 18-19 hö, pellets, vatten och några äpplegrenar att sysselsätta sig med på natten.

[Lily81]
0

Hö och vatten på morgonen.

På kvällen hö, vatten och pellets.  Två kaniner delar på 1 dl.   Grönsaker får de några gånger i veckan.   Grenar då och då.

Sommartid får de färskt gräs också.

farvendal
0

Fyller på vattenskålen morgon och kväll. Och någon mer gång om jag ser att den är tom såklart… Ger hö kvällstid, men samma sak där - ser jag att det är slut så fyller jag såklart på. Ger lite havregryn 2-3 ggr/vecka och då kvällstid, samtidigt som hö. Grönsaker ges 3-4 ggr/vecka och tidpunkten varierar. Oftast middagstid när vi lagar mat här hemma .P

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se