Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 2131 ggr
Moalinn
0

hängande öron

Vad krävs för att en kanin ska få hängande öron? Måste båda föräldrarna vara vädur eller räcker det med att en är det?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

sfut
1

I allmänhet säger man väl att det krävs anlag från båda föräldrar, alltså behöver de inte ha hängöron men de måste ha anlag för det. Sen är det där med hängöron lite lurigt och beror både på arv och miljö. Jag hade en hona efter två vädurar som fick ståöron. Så det kan variera en del.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Peak303
0

Stående öron är dominant. Så precis som #1 säger så beror de på generna. Sen är det typ omöjligt att säga hur öronen på ungarna blir om dem får upp eller ner. Har precis som #1 säger också en kanin vars föräldrar har hängande. Medan min hona fått stående. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

powerade
0

Min kanin har en pappa som är lejonhuvad med hängöron och mamman rex men vanliga stående öran, han själv har halvhängande, ena örat kan hängade på ena sidan sen mittemellan på andra, ibland är båda mittemellan å ibland hänger båda:P

Moalinn
0

Tack för svaren!

Att stående öron är dominant förstår jag ju och det var lite därför jag undrade. Fick hem en förmodligen blandras med hängande öron (eller de står lite hur som men främst hängande) så blev lite fundersam om det kunde vara en blandning eller om det är en vädur av något slag. Men då kan den ha både den ena och den andra rasen men någon typ av vädur någonstans.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto