Köpa hö
Har ni nånsin köpt hö via nätet? Men när ni köper från bonden, köpa ni då balar? (Kanske lite konstig fråga) Och en till lite konstig fråga, men hur får ni hem allt hö? xD Vet inte vart ska hitta bra hö! Har frågat ridskoleägaren men har inte fått svar :/
Jag köper ett ton hö då och då från en bonde i närheten. Mina små ninisar behöver inte ett helt ton men använder samma till hästarna som till kaninerna :) Förvarar det i vårt gamla stall. Vet att en del har hö i sopsäckar så fråga din ridskoleägare om du kan få köpa en bal av henom då och då, de brukar ha så det räcker och blir över :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Har köpt hö via nätet ett par gånger.
Brukar annars köpa höbal från bonde. Kör hem höet i bilen, inga problem.
Köper hö i balar från bonde.Blir betydligt billigare.
Inte hittat ett enda vettigt ställe på nätet tyvärr med hö (jo några få men blir snordyrt, speciellt i frakten)
Hämtar med bil & släp :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det finns mindre balar som är lätta att bära och får plats i förråd(hen kanske kan sälja säckvis med). 2,50kr per kilo med moms betalade jag. Leta efter bönder med hö på blocket.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
Jag köper ett grovt och jättefräscht hö från min kanins uppfödare som de har "skördat" själva, de är de enda höet min kräsna lilla mjukisboll äter ;) Har provat hö från andra ställen men de gick inte för sig..
Pretty wise //
Jag köper hö på bal, ca 70 balar varje gång som vi tar hem dels i hästfinkan och ca 12-14 stycken bak i skåpet på bilen. Vill vi hämta mer än så lånar vi pappas chefs transportbil modell stor, med hjälp av den+ hästfinkan tog vi hem 150-160 halmbalar. Har man inte 2 hungriga hästar förutom sina 12 kaniner så räcker nog ett vanligt bagageutrymme bra😃

Har var å köpt halm idag, fick in 5 balar i min Saab 9-5. 2st i bagaget och 3 där jag fällt ner baksätet. Halmen 20kr/bal och denna bonden tog 25kr för höet. Småbalar på 10-12kg. Jättenöjd! Nu ska kaninerna få det varmt o skönt hela vintern
Jag brukar åka upp till stallet och just nu har jag 3 st ikea påsar och jag tar med dom och fyller dom med så mycket jag kan, både hö och halm. Betalar ingenting, och ber någon köra mig. Skulle trycka in mer än 3 påsar i bilen men det behövs ju inte, har bara en kanin så det räcker länge.
Jag köper en stor säck i zooaffären. Eller stor och stor, den räcker bara i 3-4 veckor. En del av det höet brukar enligt mina två små gourmander vara för mjukt, så det ratas in i det längsta. Skulle gärna köpa hö direkt hos en bonde istället, men det kryllar inte direkt av dem där jag bor.
Jag letar på blocket efter "hö småbal". Packar om det när jag kommit hem i papperssopsäckar jag köpt på granngården. En bal blir två säckar. >
Vi beställer från zooplus. Vi har några olika vi varierar mellan. Det känns rent ut sagt Helt Sjukt att beställa torkat gräs från utlandet 😮Men vi har provat både från bönder i närheten och affär i närheten med resultatet att ena kaninen ratar höet. Han ratar det så pass hårt att han magrar av helt. Samma sak händer om han får samma sorts hö under en längre period, så här har vi alltid två olika höer vi byter mellan, med en veckas mellanrum ungefär. Nästa vår tänker jag torka mitt eget hö så mycket det bara går. I år hann jag tyvärr inte det då vi inte hann göra plats åt torkningen i tid.
Köpte hö via nätet en gång (animail.se) och det gick bra! Mycket billigare än att köpa från Arkens Zoo. 🙂
Vinn hundgodis på yorkshireterrier ifokus!
Tack för att ni svarade :) Köper ni från årets skörd? Finns det många bönder som säljer på blocket? Och hur blir det med transporten? Om det är långt? Kommer det inte mycket avgas på? Haha :P Och om ni beställt på blocket? Hur får ni hem det? Bonden skickar väl ändå inte kanske 5 kg hö på posten xD
#13 Självklart årets skörd. Visserligen försvinner inte energi, protein och socker i lagringen, men vitaminerna minskar. Dessutom är det ovanligt i vårt regnrika klimat att hitta hö som lagrats på logen i mer än ett år som fortfarande är fräscht. Mer eller mindre mögelinväxt är otroligt vanligt.
Ja, under Hästar och ridsport finns många som säljer hö. När det gäller transport så åker man och hämtar själv. Avgaser?? Ska du köpa så mycket hö att du hyr släp, så hyr du stängt släp såklart. Men ska man bara ha två tre balar så lägger du väl dem i bilen. Nej, bönder skickar inte 5 kg hö på posten. Man kommer och hämtar balarna på gården.
Jag köper hö från samma ställe som ridskolan kongahällaridsälskap. Är gätte bra! Maila dom och fråga
#13 Ja, årets skörd.
Bonden jag köper från finns ca 5 min bort, men jag lägger i vilket fall balen i bilen, så det kommer inga avgaser på.
De två gångerna jag köpt via nätet, så har det varit fraktfri hemleverans.
#16 Finns den boden i Sthlms- trakten?
#18 Nej, utanför Gbg…
#19 Ok! :)
www.guddebygard.se ca 15 kg tror ja att d är för 60 kr mm😜 mina kompisar som haft kaniner med magproblem har fått höet av mig o blivit mkt bättre. det är så gott tycker dem kaninerna som fått d och billigt oxå❤️ på guddeby så får vi d inplastat o sen lägger dem in d i våran bil😜
#21 Mejlade de just, så ni åkte dit och hämtade? :) Bor ni nära?
Men gud, vill köpa därifrån men det ligger liksom ovanför Göteborg och jag bor i Halmstad…😭
#22 Om du bor i Halmstad så finns det ju gott om hö på närmare håll. Gå in på Blocket - Halland- Hästar o ridsport - Foder och stall. Där ligger ju flera stycken aktuella annonser om hö i småbal, både i Halmstad, Falkenberg, Laholm och Varberg. Jag kollade just själv, och som sagt där finns många att välja mellan.
Jasså, ska kolla
Har hittat. Men ungefär hur länge räcker en småbal? Vet inte hur många jag ska köpa.
En bal väger ofta mellan tio och femton kilo. Köp du två, tre balar ifall ni får in det i er bil. Säg att det ska vara till kanin och och betona att det måste vara fräscha fina balar. Lukta på dem när du hämtar så att du vet att de luktar gott.