Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2400 ggr
Twila
0

Adventskalender ? bra?

Tänkte köpa denna till mina kaniner men så verkar innehållet på godiset lite ohälsosamt… Vad tycker ni ? Tror ni man kan återanvända den till nästa år eller byta ut innehållet ?🤔

http://www.zooplus.se/shop/special/julmarknad_zooplus/julerbjudanden_for_smaadjur/327301

Hade varit kul om det fanns någon adventskalender med luckor i trä till kaniner så man kan lägga in vad man själv vill och som man kan återanvända varje år… finns det? tips? annars på adventskalender ?

Twix*
0

Du kan ju göra en i trä själv eller ta hjälp av någon, eller om du köper den färdiga kalendern och byter ut allt eller hälften av innehållet o stänger luckorna igen med en lite tejp bit kanske? 😉

Twix*
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"2 Kanelstjärnor
Ingredienser: spannmål, grönsaker, oljor och fetter, mjölk- och mejeriprodukter, frukt, vegetabiliska biprodukter, kanel (0,84 %), mineraler"

det här lät ju absolut inte bra

spannmål: innehåller mycket fett

oljor o fetter: det hör man på namnet…

mjölk o mejeriprod: kaniner är laktos intoleranta så detta ska dem absolut inte äta

frukt: mycket socker!

kanel: ? jag tvivlar starkt på att kanel är det minsta bra för kaniner

denna kalender verkar vara mer gjord för marsvin (om ens det) än kaniner så jag rekommenderar att du bygger en egen eller byter ut innehållet

Twix*
0

Hur som helst så är det nästan ingen av de där sakerna som finns i kalendern nyttiga men såhär gör du kalendern ovan

så här är är en (host host jättefin) ritning på en adventskalender som jag hade när jag var liten ,om du har många tändsticksaskar så är den väldigt enkel:

Du behöver:

* 24 tändsticksaskar

* en matta/gammal duk som du kan hänga på väggen

* en bit band/snöre

* sax

* något gott att fylla askarna med (ex torkad persilja)

* 24 säkerhetsnålar

* en tuschpenna som sitter bra

Gör såhär:

1. Fyll askarna med valfritt godis

2. Gör ett litet hål i mitten på själva 'lådan' i tändsticksasken

3. Klipp en lagom bit band och knyt en knut i ena änden som ska vara inuti asken

4. Dra bandet igenom hålet så att knuten är inuti 'lådan' så att asken kan hänga

5. Fäst säkerhetsnålen igenom tråd änden (utan knut) och duken, så att 'lådan' sitter fast

6. Skriv nummer 1-24 på tändsticksaskarna och trä på själva 'höljet'

7. Fäst mattan på väggen. Klar att användas.

Ursäkta att jag inte är någon höjdare på att förklara

Facie
0

Eller.. så gör du bara en lite aska av t.ex. en toarulle eller liknande och fyller den dagligen med något nyttigt godis :) Tycker inte den kalendern var värd.

Pretty wise //

[Lily81]
0

Hade inte köpt en sån.  

Adventskalender i trä  köpte jag faktiskt till mina barn för några år sen.  Och även tyg.    Så det finns, men är inte särskilt billigt tyvärr.

Så det bästa är att göra själv!

Eller så köper du en vanlig chokladkalender i närmaste mataffär (köpte till mina ungar för 10 kr st), äter upp chokladen själv och fyller luckorna med nyttigt kaningodis 😃

Mollypierce
0

#5 Jag skulle ha gjort det där med chokladkalendern 😃

Twila
0

#3  Tack så mycket för tipset ska fundera lite :) Kanske testar

#5 vad smart, men trä vore så fint var köpte du den?

[Lily81]
0

#7  Tror jag köpte den på Guldfynd, om jag inte minns fel.  

Hittade annars dessa efter snabb googling:

http://www.barnparadiset.se/146-adventskalender-2014

http://partytajm.se/sv/354-adventskalendrar

Finns säkert fler! 🙂

Twila
0

#8 oj tack ska fundera och titta runt:)