Kanin iFokus

Kanin

Etikettutanför-ämnet-ot
Läst 339 ggr
Pehpsii
0

Hundar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har försökt söka här men iFokus buggar ju så jag hittar inget >___<

Är det någon här som har någon erfarenhet om att ha kaniner ihop med hundar? Vi har ju vår Chewie lös i huset. Vi funderar på att ev skaffa hund snart, så jag undrar om någon har någon koll på hur det skulle kunna funka? Vi ska skaffa en hyfsat liten hund (Shetland Sheepdog). Chewie har ju klart sin bur och sitt bo i den, samt en hel del lådor och gömmen där han skulle kunna dra sig undan från en leksugen valp.

Jag harhört om katter och kaniner, men hundar? Vad tror ni?

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Tina-A
0

Beror nog på hur mycket jakt hunden har i sig, om den vill jaga och kanske döda kaninen? Är ju lite olika från ras och individ ..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Pehpsii
0

De är ju vallhundar så de ska väl mer valla runt dem?

Tina-A
0

#2: Vi har en artikel som handlar om hur man kan introducera kaniner med andra djur och hur de kan fungera tillsammans! Du kan ju läsa den om du vill :)

http://kanin.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=c38c67fa-45a2-42d3-809a-97dbd51cb3a1

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

malinroth
0

Jag tror absolut att det skulle fungera (såklart inte 100%säker) Jag köpte kanin när min hund var 4½, hon hade aldrig träffat en kanin förut. I början var hon grymt sugen på att äta upp kaninen hon bara skakade och slickade sig runt munnen när hon såg kaninen. Hon är ju trots allt en terrier….Men måste säga att det gick över förvånansvärt fort!! Hade henne kopplad i början när kaninen var lös, när kaninen var i uren sa jag helt enkelt bara åt henne…redan andra natten kunde kaninen och nelly sova i samma rum (kaninen i bur) och efter nån dag kunde jag ha dem lösa tillsammans utan problem, hade förståss uppsikt över dem hela tiden men de skötte sig jättefint. Kaninen hoppade på hunden och allt möjligt utan att hon gjorde något, de enda hon gjorde var att tvätta hennes öron och mellan öronen ^^

malinroth
0

Hon funkar förövrigt väldigt bra med kaninen jag har nu också :)

Moonstrike
0

Det beror helt på temprament, mm, hos hund och kanin. Vår hund fungerar bra med kaninerna, men hon har alltid  varit försiktig och blev skrämd av Rufsan när hon va en liten valp så att hon inte ens vågade gå in i mitt rum… Och Rufsan "skrämde" ju henne för att hon själv va rädd >.<
Men nu fungerar dom somsagt bra tillsammans, även om Isa tycker att kaninerna är lite läskiga och typ stannar upp i trappen om det är nån kanin i hallen, osv…

lill-jarven
0

Mina hundar fungerar jättebra ihop med min lilla Hubert. Introducerade dom direkt när Hubert flyttade hit (8v gammal) och mina vovvar är mer åt vallhållet. Unghunden (50% BC) puttar runt på honom ibland men han säger till när han ledsnar ^^

Om man presenterar dom för varandra när den ena är ung så booorde det gå bra. Kaninen kan ju bli sur på valpen men då får den å andra sidan respekt för kaninen och lär ju lämna den ifred. :)

Pehpsii
0

Men har ni kaninerna lösa med hundarna? För Chewie går ju som sagt alltid lös i huset, skulle vara tråkigt om han skulle behöva sitta i bur när han är van att skutta fritt.

Moonstrike
0

#8 nej, det har jag inte, Rufsan är utekanin… Men när Rufsan är ute i hagen så får Isa va lös med henne och utan uppsikt (men inte under så lång tid, tycker om att ha uppsikt över Rufsan så att hon inte rymmer).

ciss
0

#15: Men gud, läskigt likt mitt rum! Har en exakt likadan matta, & är det inte IKEA's vita byrå:er i bakgrunden? :O

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

lill-jarven
0

#8 Ja jag har kaninen och hundarna lösa tillsammans, även ibland när jag inte är där. Absolut inga problem.

L8sson
0

hmm de e en tålamods grej dedär .. de funkar med alla hunder säger jag ^^ jag har en jakthund som älskar kaniner och hon har faktist en egen kanin ^^ .. men de e en stor grej men kul ifall de funkar :)