Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 672 ggr
Cindy S
0

När ska man ge mat?

Min mamma var på en kaninslaktsföreläsning där hon fick reda på att kaniner ska få pellets en gång om dag. Jag ger 15ml två gånger om dagen till min frasse som födes 13 april(hon får ca 1 morot om dagen med, eller annan grönsak).

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Fridaaaa
0

Vissa kaniner får inte pellets alls.

Man ger vad man tycker passar.  Mina får pellets 1-2ggr/dag.
(ge morot begränsat, helt inte dagligen, nyttigheter men även "socker" i det, mina får det enbart som godis 1-2 ggr/vecka).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

wonderland
0

Jag har börjat med pellets på mina jättekaniner nu,

Ger pellets varje kväll och de har alltid fri tillgång på bra torrhö.

Sedan kan de få lite matrester nån gång i veckan, t.ex. broccoli, sallad, havregrynsgröt, kokt potatis, annan gröt, frukt/grönsaker och brödrester.

Mina bebisar förtjänar det bästa :D

Cochon
1

Man kan inte riktigt jämföra en slaktkanin med en sällskapskanin, då slaktkaninen inte får något "hållbart" foder, utan den får pellets för att växa så fort som möjligt för så lite pengar som möjligt. En sällskapskanin ska ha ett hållbarare foder som är bra för den i längden, och om man då ska vara riktigt petig ska de inte alls få någon pellets. :-) men ja, det är ju bättre för kaninen art få maten uppdelad under dagen (som du gör) än att äta allt på en gång.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Cindy S
0

Då fortsätter jag som förut. #3 Sant, de ska ju gödas upp. Men jag hoppas de inte menade att de skulle ge dåligt pellets. Jag har läst att många ger jättekaniner pellets för att de helt enkelt behöver mer än mindre raser, men jag har ingen medicinsk källa på det. De som bor ute under vintern trivs nog bäst med det(antar denna nybörjare).

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Fridaaaa
0

#3 Nja det är ju inte riktigt sant, Många ger bra foder för att kaninerna ska må bra, inte bli feta på insidan samt om kaninerna mår bra = bättre kött också.

Cochon
0

#3 Nej, menade självklart att de får bra pellets, men som är utformad för att ge en snabbväxande kanin med en bra slaktkropp så fort som. ;-) #4 Hur menar du nu? :-S

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.

Cindy S
0

#6 Med vad? Att jätrekaniner behöver pellets på ett sätt mindre raser inte gör.

Jessica Jones (2015-)

wonderland
0

Egentligen så brukar jag inte ge mina pellets eftersom att jag inte tycker det är speciellt naturligt, men eftersom att det känns att de inte har hållit hullet så bra nu i höst så får de äta pellets, annars så är det egentligen bara hö, kvistar, växter och nässlor som gäller :) men men lite lyx förtjänar dem väll :)

Fridaaaa
0

#7 Jättekaniner behöver inte ppellets på ett sätt som inte mindre kaniner gör

Cochon
0

#9 Nej, självklart inte, men min poäng var bara att man inte riktigt kan jämföra en sällskapskanins foderbehov med en som är i produktion.

Fridaaaa
0

#10 Jag skrev till #7 😉

Cochon
0

#11 Hehe…. xP

jbson
0

Mina får någon liten grönsak/äpplegrenar på morgonen & lite pellets & RR på kvällen. Fina i hullet