Hur mycket mat?
Hej!
Har en tysk jättescheck hemma som är 9 veckor gammal och väger 1,554kg för två dagar sedan (😉). Saken är den att eftersom hon växer vill jag gärna ge henne fri tillgång på pellets eftersom vår förra frasse fick så när hon var bebis. Men denna dam har inget stopp! 😮
Har gett henne pellets nu varje gång det är tomt (eller ja, igår natt valde jag att låta det vara så hon inte äter hela natten) men det blir säkert 4-5 dl per dag om inte mer! Hon äter också hö, massor av det. Och pinnar när man ger henne. Och hon blir skitförbannad när matskålen är tom och slänger runt både en full vattenskål och matskål tills hon får mer (eller går hon och vill äta ens hår, eller varför inte tugga på ens skor? vad som helst går bra).
Visst vet jag att man bör se över så att de inte slutar äta hö, men hon äter ju massor av hö också. Och vill att hon ska kunna växa på sig. Men hur mycket är stopp? Hur mycket pellets kan ge skada? Kan hon lägga på sig och bli tjock av den stora mängden hon trycker i sig även fast hon växer? (kanske dum fråga hehe)
Annars är hon jättenyfiken, lekfull och pigg på allting. En riktigt söt liten bebis. 😍
Har aldrig fri tillgång till pellets, inte ens till ungar. Begränsa istället.
Hade inte gett över 3 dl per dag.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.