Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 854 ggr
Idlil
2

Havregryn?

När jag skulle göra min frukost så tog jag fram havregrynen. 

Kom på då att det har varit många disskutioner om det om man kan ge kaniner det eller inte osv. Men jag fick aldrig något riktigt svar för mig själv när jag läste kommentarerna. 

Så jag frågar igen, kan man ge havregryn till kaninerna? Vet att man kan ge vanlig havre men havregryn har jag för mig jäser i magen? Eller har jag fel?

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

wonderland
0

Det går utmärkt att ge kaninerna havregryn, jag brukar själv koka till lite havregrynsgröt till dem ibland, speciellt om de har dåligt hull så hjälper det med havregrynsgröt :)

søs
0

Havregryn er fint til kaniner :-)

farvendal
0

Jag brukar ge mina litegrann  2-3 ggr/vecka, är lite försiktig då jag inte vet hur mycket det sväller samt att det är rätt fett. Men än så länge inga problem alls, magarna fungerar bra, bajset är fint och hullet är kanon.

Brukar dock oftast ge fiberhavregyn, men ibland blir det även vanlig.

Havregrynsgröt brukar vara uppskattat, jag ska testa det jag också till både kaninerna och marsvinen :)

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Idlil
0

så jag kan också ge vanlig torr havregryn? det vore ju toppen att ge då en av kaninerna har tappat lite hull under fällning. :/

tlover
0

#4 Ja, vi ger det ibland om vi för slut på hel havre och det är kris.

l'm back

Frosstis
1

Gör man eget foder till ex möss, råttor o hamstrar så brukar basen vara havregryn, fastän man säger att havregrynen sväller. Jag o många andra har eller gör så, aldrig vart något problem! gett havregryn till kaniner massa gånger. ingen fara

Idlil
0

gav lite nu o de bara älskar de! :D kommer dock ha de som godis. :)

[Emilia-W]
0

Är det för mycket med en halv matsked varanann dag?