Härdas kaniners tassar?
Nät är införskaffat och jag väntar bara på att komma igång med byggandet av kaninhägnet. Men jag måste fråga, far kaninerna illa av at skutta på fyrkantsnät? Eller härdas deras tassar? Föredrar ju att slippa gräva upp allt för att få ner nätet under då det är rätt mycket yta.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Ska kaninhänget vara flyttbart? Annars kan man ju gräva ner nät 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det ska inte vara flyttbart. Funderar på att gräva ner det i vår och hoppas på att snön täcker under vintern. Skadas de av det? Tänkte att man kunde så massa nytt gräs så det täcks mer men det ska in vid träd där det är svårt att gräva och sånt.
Hade helt klart grävt ner det, har du inte möjlighet till det nu hade jag haft flera mjuka underlag över, speciellt om kaninen ska bo där ett längre tag med endast nät. Bara gräs kommer nog inte skydda speciellt mycket speciellt nu under vintern.
Vad kan man ha för mjukt underlag?
Jag hade haft ett tjockt lager av torv samt halm över kanske halva hägnet för å få det mer "boa't".
om det hade varit en annan tid på året hade jag föreslagit att ist för att gräva ner att du lägger ett lager jord över gallret och sen gräsfrö på det. men såhär års skulle jag nog rekommendera samma som #5
Åh, torv var en bra ide! Kan man så i det?
Min kompis har 2 stora inhängnader till sina kaniner. Hon hade först fyrkantsnät till dom men det blev så hårt. Ni har hon spån och pressening över :-)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Gillar nog iden med torv mer, tycker spån ser så skräpigt ut :)
#9 Jag personligen tycker torv ser skräpigare/skitigare ut än spån xD
Torv ser skogigt ut! xD
#11 Blir lite mörkt och trist tycker jag hehe och svårare att se bajset tycker jag xD Men alla tycker vi olika :) Brukar köpa torv ibland och ha så att kaninerna kan gräva lite i 🙂
Då hägnet ska vara utomhus bland träden så gör det nog inget :)
#13 Nej då är det annat 🙂

Torv är jättebra! Det luktar så gott! Sedan suger det upp bra nu när det regnat mycket, så man slipper lervälling! Visst ser mörkt ut! Men spån som blir blött är inte så trevligt! Har torv längst ner i vår tvåvåningsbur över nätet och även ute i rasthagen. Kaninerna älskar torven!
Bestämt mig för torvblandad jord (alt vanlig jord) så jag kan så gräs där också :)
Du lär inte kunna så gräs och ha kaninerna där samtidigt. Gräs tar ett bra tag på sig att etablera sina rötter. Men kan du ha kaninerna någon annanstans under några veckor så går det bra, en annan variant är att hyvla bort gräsmattan och lägga in kockorna (eller köpa gräs på rulle, men det är dyrt) och sedan så gräs där du stal det från gräsmattan.
Men i regel brukar även det bli öken efter ett tag, kaniner har ju en tendens till att äta ihjäl växter (man skulle nog kunna hyra ut dom som miljövänlig ogräsbekämpning😉).
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
De får väl helt enkelt låta bli att vara där när gräset växer till sig ;) Nä men det löser jag ^^