Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1003 ggr
[Emilia-W]
0

Ändrat innehåll

Hej, Jag använder cuni complete till mina lejonhuvade kaniner. För några dagar sedan när jag skulle köpa mer foder så märker jag (när jag kommer hem) att det är med morot och timotej. Morötter innehåller ju socker och ska inte ges dagligen. Nu kommer de självklart att äta upp fodret men efter det vet jag inte vad jag ska köpa.. Här där vi bor finns det väl inte speciellt mycket att välja på, det finns Lottie, cuni nature, kanin&marsvins pellet lösvikt, Rabbfor (som jag helst inte köper eftersom att det bara finns 25kg säckar), Stampe och något annat foder på granngården. Vilket foder tycker ni jag ska börja köpa? Det är enbart två kaniner kvar för tillfället eftersom en har gått bort och en har blivit såld. De är 2år och ca 6 månader, båda lejonhuvuden kaniner. 2 åringen väger lite drygt 1,4kg och 6 månaders kaninen ca 1,3 kg.

Marsvinsmamman
1

Det nya näringsinnehållet på cuni complete tycker jag bara är till det bättre. Den nya har mindre protein, mindre kalcium, mindre fosfor och mindre morot än den gamla. Dessutom har den nya ett deklarerat innehåll av gräs och örter, vilket jag inte hittat på den gamla. Finns ingen anledning att byta pelletssort på grund av innehållsbytet, enligt mig.

Gamla:

Vegetabiliska biprodukter, grönsaker (10 % morot), vegetabiliska proteinextrakt, frön (1,5 % linfrö), mineraler, FOS, yuccaextrakt, ringblomsextrakt. 

Råprotein 15%, Råfett 3%, Växttråd 20%, Aska (%)8%Kalcium 0,9%, Fosfor 0,6%, Vitamin A 10 000 IE/kg, Vitamin D 1 500 iIE/kg, Vitamin E 30mg/kg, Koppar 10mg/kg

Nya:

Vegetabiliska biprodukter (10% timothy hö, gräs och örter), vegetabiliska proteinextrakt, grönsaker (morötter 4%), frön (2% linfrö), mineraler, fruktooligosackarider (0,3%), ringblomma, Yucca.

protein 14%, fett 3% fibrer 20% aska 7% kalcium 0,6% fosfor 0,4%

[Emilia-W]
0

Jag har funderat på Stampe, carrier eller Cuni nature som jag faktiskt blandar i just nu. Någon som vet något om dessa foder? Annars kanske jag ska beställa Grainless complete (någon som vet något om de fodret?) De har ju iallafall väldigt bra värden:)

[Emilia-W]
1

#1 Fanns det morötter i det gamla fodret? :O

Marsvinsmamman
1

Såväl Stampe som Carrier och Cuni Nature innehåller spannmål, och ser man till kaninens matsmältningssystem så finns det fördelar med att fodra med inte alltför mycket spannmål. För den som är intresserad av detaljerad fakta om kaninens matsmältning och hur fodret påverkar kan läsa rapporten i länken nedan (obs. Vetenskapligt språk med många termer och begrepp):

http://stud.epsilon.slu.se/1456/1/karlberg_l_100623.pdf

Men kort sagt, så mycket långa fibrer som möjligt och så hög andel gräs och grönfoder som möjligt är betydligt bättre än mald alfalfa- och spannmålsdominerad pellets.

Marsvinsmamman
0

Vill du förresten testa med grainless complete så kan du få köpa lite på prov av mig. På grund av de fina värdena på pappret så köpte jag både kanin och marsvinsvarianten. Inte ett enda av mina djur äter dem. Sammanlagt har fem kaniner och tre marsvin vägrat äta detta hos mig, så jag har som sagt en del över…

[Emilia-W]
0

#4 Vilket foder rekommenderar du?

[Emilia-W]
0

Någon som har testat Oxbow?

Marsvinsmamman
0

Som jag har förstått det så fodrar du i dagsläget med cuni complete som du ibland blandar med något annat (fattade inte riktigt vilket du redan hade och vilket du funderade på att köpa). Om dina kaniner mår bra och ser fina ut på detta så kan du ju fortsätta som du redan gör. 

Själv ger jag cuni complete som bas, men det händer att jag varvar med något annat någon gång ibland. Just nu ger jag selective, i väntan på att mina cuni-påsar som jag har beställt ska komma med posten. Oxbow har jag inte själv testat, men det är en pellets med högt fiberinnehåll som många tycker om.

Sedan är ju alla kaniner individer, och beroende på ras, ålder och aktivitetsnivå så jag tror man får testa sig fram till vad som passar just ens egna kaniner bäst.

[Emilia-W]
0

#8 Jag ger cuni complete och blandar i cuni nature. Jag menar på att morötter innehåller mycket socker och när jag skulle köpa mer av cuni complete så var det med mycket morötter. Jag tänker byta pelletssort förmodligen till oxbow, men jag frågar ju för att det är onödigt att köpa något foder som kanske inte är så himla bra. Jag har hört att många använder Rabbfor men enligt mig så är det alldeles för stora påsar (25kg) för två kaniner under 2kg, därför funderade jag på Stampe och Carrier. Men förmodligen så kommer jag att beställa hem Oxbows pellets.

Cochon
0

#4 Oj, den länken tackar jag för! :D

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Marsvinsmamman
1

Jag citerar nedan en liten del av texten jag länkade till ovan:

"En mycket vanlig och dominerande orsak till obalans i dieten som kan ge gastrointestinal sjukdom är användning av sädesblandningar, socker-, bröd- och mjölkbaserade belöningar/godis och en diet bestående av högt processad pellets, istället för en passande diet till större delen baserad på hö, gräs och (mörk)grön bladrik vegetation (2). Pelleterade foder som är framtagna för att snabb viktuppgång hos växande kaniner för köttproduktion kan innehålla mycket kalorier (smältbara kolhydrater), mycket protein och kan vara mycket lättsmälta (lite fiber). Vid användning av sådan diet kan gastrointestinal sjukdom lätt uppstå"

Att byta från cuni complete+cuni nature till stampe, carrier eller rabbfor är i mina ögon inte dugg bättre för kaninen. Möjligtvis bättre för plånboken, då dessa foder är betydligt billigare. Vill du byta bort cuni så köp oxbow istället, så byter du iallafall inte ner dig. Fast sedan beror det ju såklart på hur mycket pellets du ger också. Ger man bara typ en masked om dagen så spelar det ju mindre roll vilken sort man ger, då det är så små mängder det rör sig om.

[Emilia-W]
0

#11 Jag skrev att jag funderade på de tre fodrena, men jag kommer förmodligen beställa oxbows pellets. De får en 1/2 - 1 dl var per dag.

[Tilde]
0

Jag tycker också bara att cuni complete har blivit bättre! Mina kaniner älskar det (faktiskt det enda fodret som de är galna i) och som #1 nämnde har de ju dragit ner på de onyttigaste ingredienserna.

josto_03
0

Jag rekomenderar Stampe, ett foder som har fungerat väldigt bra för mina kaniner. Andvänder just nu lantmännens fodersäck, och tycker att det är toppen.🙂