Hur sätta ihop?
Hej!
Idag försökte jag och mamma sätta ihop våra kaniner. Först hade vi de i sele i hanens inhängnad. Våran hona är lite mopsig och kan bli väldigt sur och hanen är lite försiktig. Då rök de ihop, det flög lite päls men vi tog bort de då dem höll på att fastna i selarna.
Så vi satte in hanen i sin bur så fick honan gå utanför i selen och nosa, men hon var inte direkt intresserad. Så vi körde lite "YOLO", och satte in de i hanens bur, på nedervåningen.
Vi hade öppet alla dörrar så att vi skulle sära på de. Honan Lollo nosar i 10 sekunder sedan flyger hanen Nejko på honom och de bråkar. Det flyger päls och mamma särar på de och får ett bett i fingret. Lollo flyger ut i min famn och hennes hjärta dunkar som bara den.
Jag vet att de "ska bråka" lite men han högg efter henne. Vad ska vi göra? Ska vi försöka igen? Hur? När de var i inhägnaden låg de bredvid varandra.
Jag är hemsk tacksam för svar!
Oj! Glömde jag skriva det! Förlåt! Hanen är kastrerad så de ska sättas ihop för sällskap.
Storlek på bur, har de tillgång till rasthage isf hur stor?
Hur mkt det än träffas på neutralmark är det inte säkert att det går bra inom kaninens revirgränser.
Mitt förslag är att röja ur honans/hanens bur, städa och tvätta den grundligt och byta ut allt bomaterial m.m.
Buren måste vara stor, kaniner är kolonidjur och inte lika närgångna som flockdjur utan har behov av eget space (i det vilda en egen håla).
Mycket gömställen, två matställen, två vattenflaskor är viktigt att tänka på.
Gott om mat så kaninerna inte känner att de behöver försvara resurserna.
Håll uppsikt hela tiden.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
De måste ha en stor yta med mycket möblering så att hanen kan komma undan och springa iväg om han vill det. Hål de undre uppsikt och på en plats där ingen har sitt revir. När detta funkar bra (kan ta upp till flera veckor) så kan ni börja sätta dem vid burarna och under uppsikt där! Det är viktigt att era burar är stora nog så att de kan komma undan från varandra, inga djur fungerar ihop om de inte kan få vara ifred när de vill!
Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas
#3 bra svar! håller med dig
Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas
Hanen välkomnar (oftast) honor in i buren eftersom de inte bryr sig lika mycket om revir och deras intresse för att para sig.
Det jag tycker man skall göra är att bara sätta in honan i hanens bur. De kommer antagligen slåss ett tag och tussar kommer flyga men så länge de inte kommer blod och att de ligger hoprullade i en stor boll och fräser. Viktigt med stort utrymme så den "förloraren" kan springa undan. Jag tror verkligen de gäller ha lite is i magen, vad jag förstått ser oftast hopsättningen värre ut än vad det är.
Finns en bra artikel på kaninmagazinet som du kan checka också :)
Pretty wise //