Mineralsten?
Hej! Jag såg att i en djuraffär så fanns det en mineralsten. Den var gjort av salt och jag är osäker om den är bra för kaninens hälsa. :3
Om du vet någonting snälla svara! 🙂
Tack!
Vinn hundgodis på yorkshireterrier ifokus!
Inget dom ska ha, de får i sig allt de behöver via hö och pellets 🙂
Nej varken mineralsten eller saltsten behövs till kaniner.
Vissa få som inte äter någon pellets alls kan behöva slicka på saltsten ibland (inte fri tillgång) men nej saltsten &mineralsten = skippa
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 #1 Tack!
Vinn hundgodis på yorkshireterrier ifokus!

Vi har mineralsten till vår kanin, han blir galen om han inte har nån. Då gnager han på gallret så det ekar! Vi har försökt att han ska gnaga på grenar istället men han vägrar…. Vad kan hända med kanin som gnager på mineralsten?
Kan man smita in och fråga vad som egentligen är skillnaden mellan saltsten och mineralsten?
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Som sagt behövs ju inte det :) Finns ju även en risk ifall kanin är uttråkad börjar gnaga på mineral/saltstenen istället för grenat samt hö vilket absolut inte bra då det får i sig alldeles för mycket.
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Ja men vad händer med kaninen om hen får i sig för mycket mineraler?
#7 Risken att få urinsten ökar.
#6 Om kaninen inte äter pellets och då inte får i sig salt, vilket är då bäst? Gör mineralsten någon nytta alls eller bara skada?
En kanin som bara lever på hö kan få salt (och minns jag inte fel även selen) brist, då vi här i sverige inte har saltrika jordar. Ger man däremot pellets, knäckebröd eller dyligt så brukar saltbehovet bli tillgodosett. En kanin behöver dock väldigt lite salt, så att ha saltsten dygnet runt som den kan gnaga på är inget som någon brukar rekommendera. Det är dock inte rekommenderbart att aldrig få i sig salt heller.
För mycket mineraler är aldrig bra, för någon levande varelse, men det gäller även en överkonsumtion av mineraler. Beroende på vilken mineral eller vitamin man får i sig för lite/för mycket av så blir olika kroppsdelar drabbade.
#Jag tycker man ska använda mineral/saltsten pga ovanstående. När jag skrev kommentaren förutsatte jag att kaninen hade hö och pellets. (Kanske lite otydligt av mig) Och det klarar sig en kanin bra på :) Så hö och en bra pellets sort . Om man vill öka upp mineraler till kaninen ändå, så har jag läst att vissa örter osv kan hjälpa :)
#9 *
Jag kör enbart hö och groddar. Just nu har jag dock problem med att korngroddarna jäser så det blir ingen grodd just nu. Men jag jobbar på att lösa problemet ;) Jag har köpt en salt/mineralsten som ska vara hackad från något berg i himalaya. Eller nått åt det hållet. Den ska vara så pass hård att den inte går att tugga på. Köpte den mest för att täcka upp summan för att komma åt fraktfritt när jag beställde senast. Den tänkte jag prova att ha i buren någon gång i veckan.
Men passade på att googla ang salt och livsmedel nu imorse. Ta tex knäckebröd vi diskuterat tidigare, efter en snabbtitt verkar knäckebröd innehålla ca 1-0,7g salt per 100g i genomsnitt. Färsk spenat däremot innehåller ca 3g. Persilja 0.1g. Enligt denna som ska vara baserad på livsmedelsverket databas http://matkalkyl.se/naringsamnen8.php . Så man bör kunna täcka saltbehovet med varierande gröna blad. Får djupdyka ner i det där lite mer senare tror jag minsann. 😃
Vi ger saltsten eftersom vi inte ger pellets (och hårdbröd brukar det få kring jul) och jag vet att vissa ger mineralsten istället men aldrig båda på samma gång vad jag förstår.
Vi har inte fri tillgång och våra kaniner älskar leken "gömma saltstenen" så ibland kan det gå alldeles för länge mellan gångerna de får saltsten (vilket man ser på att dom slickar/gnager i sig piss) så skulle vi kunna skulle vi nog ha saltsten inne hos dom hela tiden (ingen har "slicka på saltsten mani"). Men som sagt dom leker leken "gömma saltstenen" så det går inte, men jag är övertygad att man kan ha saltstenen inne hos dom konstant bara man håller koll på att dom inte får slickmani.
l'm back
Tack för väldigt bra svar! Tror jag håller mig till grönsaker istället då :)