Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 997 ggr
[AnimalLover1]
0

Vad hände?!!

Alltså det började med att jag skulle fota Skutti så jag gav en en liten bit banan, hon åt med glädje och efter några tuggor reste hennes öron. de såg ut att börja flyga och efteråt gapade hon, skulle inte tro att det var en gäspning för hennes öron reste ju på sig. Och sen ville hon inte ha mer banan, men pellets ville hon ha, så vad hände där? Blev på den sekunden skitorolig, tänkte att hon kanske satt i halsen eller nåt sånt?😮😢

Och rätt var det var fick jag den perfektaste bilden!

Sen matade jag henne med pellets ur min hand, vände bort huvudet och kollade igen och på min hand låg en liten bananbit - mos, så hon hade spottat ut den? Kaniner kan ju inte kräkas, och det såg ju inte heller ut som kräk.

Hon åt jättelite banan dessutom men hon kommer inte få på länge!

Nån som vart med om detta? Eller kanske vet varför hon gjorde så?

Jättetacksam för svar!

[AnimalLover1]
0

sannadetejag
0

Oj detta låter konstigt, läskigt :(

Marsvinsmamman
0

Kanske bananbiten kletade fast sig i gommen, och det är därför kaninen gapar och spänner öronen. Jämför med hur du själv gör med tungan och munnen när du försöker få loss något som satt sig bak i gommen. När sedan bananbiten släppte, spottade hon ut den.

[AnimalLover1]
0

#3 jaa kan vara det ja, det är inget farligt eller så va? (brukar inte va så farligt men ändå)

RebeccaG
0

Det ser ut som hon satt i halsen. 
Kaniner blir "stela" när dem sätter i halsen, spänner sig & gapar öppet med munnen. 
Håll lite koll på henne så hon inte börjar rossla/andas konstigt, det kan ha kommit ner i lungorna och gett henne en lunginflammation, så håll ett extra öga på henne ett par dagar.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

[AnimalLover1]
0

#5 okej, det ska jag. Dock gapade hon jättesnabbt som en gäspning, efteråt var hon helt normal, men jag ska ändå hålla koll på henne.

[Lollo1402]
0

Så gjorde min kanin också, men det hände inget speciellt. Jag tog upp henne och då blev hon lugn. Det hände i somras och hon är helt som vanligt.