Färg genetik

*Följer för att ta lärdom av färggenitik!

Creme och röd siames vet jag inte riktigt vad det är för färger egentligen. Finns inga som heter så. Ofta har teddys lite konstiga och ibland påhittade namn så det är svårt att avgöra vilka färger som kan dyka upp. För att kunna räkna ut vilka färger som kan komma så behöver man ta reda på så mycket man kan om kaninernas färgkoder, alltså vilka färggener de har, och det ät ju svårt om man inte vet vilka färger de har ;)

Ser att det ät mycket i stammen som inte stämmer. Pappan är viltgul men hans föräldrar är zobel blå och blå? Zobel blå med blå kan varken ge gult eller viltfärgat, så något har nog blivit fel i härstamningsbeviset.
Jag undrar ibland vars alla dessa uppfödare får de påhittade färgerna ifrån. Creme ser man ju ofta folk posta, men va sjutton ska creme vara för färg undrar jag. Sen hittar man ofta fel i h beviset. Finns det mån tro någon hemsida som lär ut dessa färger som creme osv.. ? För det är ju så fel…

Jag har för mig att creme används på färger utomlands och att det är viltisabella eller liknande. Men ofta används det nog på alla färger som ser ut att vara nått åt det hållet :)