Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 317 ggr
juliacarlsson
0

Råd om lyft

Hej!

Jag hade många kaniner som barn/ungdom så vana har jag, men alla tidigare kaniner har fötts hemma hos privatpersoner och har därför varit hanterade mycket redan som små kaninungar och älskade från första dagen att bli upplyfta och kelade med. Nu har jag en pojke hemma på tre månader som är alldeles bedårande. han har bott hos oss i drygt 4 veckor nu och han blir tuffare och tuffare. Från början var han avvaktande och vi lät honom komma fram och hälsa när han själv ville, vara ifred i sin bur, när han åt och så. Han är innekanin kan jag tillägga.

Nu skuttar han ut ur buren som står öppen när vi är hemma och springer omkring i vår stora lägenhet och är så när som på helt rumsren vilket gör mig väldigt glad. Han gnager inte på saker han inte får gnaga på och han har ett härligt temperament och personlighet och är inte rädd av sig. Nu till min fråga, jag skulle gärna vilja att han började tycka om att bli upplyft, gosa i famnen och sitta i knät. Jag vet att alla kaniner inte gillar det här men jag skulle behöva lite tips? på vad vi kan göra för att öka chanserna. Han gillar att gosa på golvet, han buffar under sitt huvud under min hand och slickar oss på händer och armar när vi klappar honom och han verkar gilla det. Han lägger sig ner och kastar ut bakbenen till och med när vi klappar honom.

Detta blev långt men nu har ni kanske en bild av hur han är :)

Har ni några tips? på hur jag får honom att gilla mys i famnen?

Love Lejonhuvadekaniner
0

Han kanske kan få något gott när han är i knät eller i famnen som gör att han vänjer sig att han får något gott när han gör så. Min lilla tjej om jag sitter på hennes lilla hus i buren på backen som hon är i på sommaren hoppar hon själv many upp in.t och då brukade hon få godis och så gjorde vi varje dag. 1, jag satt mig i buren. 2, jag satt bara still så hon fick komma framm lukta och hoppa upp själv när jag bara satt på backen. Men då måste man koma ihåg att ge godis. Sen fortsatte jag så och nu är hon helt underbar:D

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

juliacarlsson
0

Ska hitta något nyttigt godis som han gillar så får jag prova det! Han blir fullkomligt galen om han känner lukten av färsk basilika så det kanske kan vara något. Är det nyttigt för kaniner? (i liten mängd som allt annat)

Love Lejonhuvadekaniner
0

Jag vet inte annars persilja gillar mina.

Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html

howllor
1

min lilla kille var precis likadan som liten, men nu älskar han att sitta i knät. det är bara en vanesak helt enkelt (i alla fall många gånger). det är bara att ha tålamod : )