Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 735 ggr
Mickis1994
0

Tunn över ryggen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här hemma har jag en kanin som känns annorlunda i kroppen trots samma bra mängd pellets, fri tillgång till hö, regelbunden Motion osv. Dvs precis samma förutsättningar som mina andra. MEN skillnaden är att denna kanin känns väldigt kantig och oerhört tunn över ryggen, som om hon saknar ryggmuskler. Hon är inte liten runt magen så att säga, så lagom mat får hon. Hon är allmänt liten också men det verkar ha med generna att göra. 

Vad kan orsaken vara till detta? 

Hur kan jag hjälpa till att bygga ryggmuskler/blir mindre tunn över ryggen, Motion och bra mat får hon redan…

Några tankar? Känner mig väldigt fundersam till detta. 

Laddar upp en bild där man kan se lite hur hon ser ut över ryggen.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Mickis1994
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna bild ser man nog lite mer med vad jag menar

Mvh Michaela Glansk.

wonderland
0

Ser rätt så smal ut på bilden :/ Kanske du kan prova ge havre? Havregrynsgröt eller kokt potatis? Funkar alltid för mig om hullet måste upp fort.

sfut
0

Vera var också såndär, matade på men gav jag för mycket blev hon bara dålig i magen. Växte också långsamt och var tunn över ryggen men pigg och glad annars. Sen dog hon 8 månader gammal av vad jag tror kan ha varit något viktigt organ som la ner. Har alltid funderat på om hennes klena växt hade något med hennes död att göra. Vill inte skrämma upp dig men jag går i de funderingarna.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Mickis1994
0

#3 Nej jag har faktiskt börjat gå i tankarna om det är något som inte stämmer. Känns lite jobbigt speciellt efter att Prim dog plötsligt. Fasen. Får nog bli en pling till veterinären sen alltså. :/

Mvh Michaela Glansk.

sfut
1

#4 Det kanske vore värt att kolla upp hos en vet, kanske ta ett blodprov och kolla så att lever och njurvärden ser ut som de ska. Pratar gärna mer i PM om du vill.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Mickis1994
0

Fått tips? om att avmaska, så ska göra det innan vi tar oss till veterinären :)

Mvh Michaela Glansk.