Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 667 ggr
Zabbio
1

Gallerbitning - bettfel?

Jag är ju inte van vid innekanin och har ingen erfarenhet av gallerbitning (utekaninerna biter inte på nätet) men har hört att det kan ge bettfel och skada tänderna permanent. därför är jag lite orolig.

Rufs spenderar viss tid med att bita av det gröna på kompostgallerna som hans bur är gjord av. Han verkar inte äta det, och drar iblad i gallret, mesta tiden arbetar han bara på att rensa bort det gröna dock.

Buren är 125x300cm, han har kartonger, grenar och hö att bita på, hyllor, pingelbollar osv. Ibland när han är lös i rummet drar och biter han på gallret utifrån. Så jag tror faktiskt inte att det är ett stereotypt/tristess beteende utan att han helt enkelt tycker att det är kul att bita och dra i gallret, det ger ju efter lite och låter en massa. Roar sig på ungefär samma sätt som han skuttar upp på hyllorna, leker med pingelbollarna eller gräver i papplådorna med halm. Han håller inte på några längre stunder utan ett par minuter åt gången bara.

För min del får han gärna hålla på och tugga och bita om det gör honom glad, men jag är som sagt orolig för att han ska ge sig själv bettfel. Syns inga tecken på det än så länge….

Vad är risken för det och hur kan jag hindra honom från att bita i så fall? Han gör det som sagt även när han är lös ute.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

hannis :)
0

så där höll min kille på förra vintern när jag hade honom inne också… himla märkligt egentligen, även han gjorde det från utsidan också

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

Zabbio
0

Jag tror att det helt enkelt är skoj för dem att gnaga av plasten. Har som sagt inte sett några tecken av det på de kaniner som har putsnät istället, trots att vissa av dem är mer instängda.

Facie
0

Hm.. Jag tror de kan vara skadligt för tände, tandkött och munnen i övrigt att bita för mycket på gallret så man vill nog helst att han slutar med det.
Prova att "väva" fast lite grenar i gallret så han kan bita på dem istället :)

Pretty wise //

sfut
0

Högst ovetenskapligt så har jag bara sett mina bita på kompostgaller, aldrig vanligt fyrkantsnät. Hmm.

Men någon lösning på ditt problem har jag nog inte tyvärr..

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Zabbio
1

Grenar inflätade i gallret var inte ALLS lika roligt :/ Rent galler med grön plast på måste det tydligen vara.

SmillaM
1

Känner igen mig. Min ena kanin spenderar det mesta av dagarna i i sin 15-kompostgaller stora Hage med att gnaga bort "det gröna" eller sova. I början var jag lite orolig. Men nu har hon gjort det sedan början av sommaren (då hon fick kompostgaller hage). Och inget bettfel har hon inte ;) Så det är inget stort problem längre, så roar hon sig tydligen.

Aktiv på kanin.ifokus.se

Zabbio
0

Skönt så långt :) Snart är där väl inget grönt kvar, då kanske han slutar och går på kvistarna istället ;)

RebeccaG
1

Syrran har en kanin som ser ut att äta på allt galler han kan komma åt. Han är 2 år i februari & har bitit på gallret sedan han va liten skit, men har aldrig haft problem med tänderna så det blivit bestående men🙂

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube