Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 419 ggr
Cindy S
0

Sjuk kanin.

Min frasse rör inte på sig lika mycket som vanligt. Hon kissade även i hörnet(hennes toa brukade stå där förut, nu står den där igen ifall att) men det tror jag är orelaterat. Men hon har inte bajsat lika mycket som vanligt. Hon har ätit pellets och grönt idag och jag gar fyllt på med bättre hö(kan vara att hon inte ville ha det gamla). Har ni något tips? på mer än att vänta och se? Hon kan ju ha en dålig dag.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

sotlynx
0

Hur ser bajset ut? Om det har annorlunda form, färg eller lukt har hon förmodligen fått i sig ngt som inte är bra. När det gäller kaniners matsmältningssystem är det bråttom!  Försök få henne att röra på sig, ifall hon ev fått förstoppning, så tarmmotoriken kommer igång igen. Kluckar magen när du rör den? Gurglar det? Känns den som vanligt?  Ibland kan man tom känna hårda klumpar med bajs nere i magen som inte kan komma ut. Är du osäker och inte har ngn som kan hjälpa dig rekommenderar jag dig att så fort du kan ringa en veterinär. Kaniner kan tyvärr dö på några timmar om det är mag/tarmproblem, och om man ändå lyckas rädda dom finns risk för kroniska problem.

Cindy S
0

Bajset såg bra ut, lite av det var fuktigt och förmodligen från idag(jag bytte i lådan igår kväll).

Jag klämde på henne, gav henne pellets som hon åt, ringde veterinärer tills jag fick tag i en som inte kunde något om kaniner. men under tiden så börajde Ta-Sia gå runt, tvätta sig, dricka, och efter samtalet där veterinären lugnande ner mig och sa att jag akut kunde komma in ändå(de är nog närmast när det gäller akuta tider) så satte sig Ta-Sia i toalådan. Jag tror hon bajsade. jag tog en bild nu, ska kolla och jämföra senare i kväll.

Men hon beter sig vanligt och verkar inte ha ont, rykta inte ens till när jag masserade magen på henne(då blev jag orlog, för hon är vanligtvis mer skygg men låg helt stilla).

Så hon verkar må bra. Kanske det var bristen på bra hö som gjorde det. Grönt och pellets har hon ätit i alla fall, och jag såg henne äta ett strå hö. Hon vände och vred på sig när hon tvättade sig, så hon verkar inte ha ont.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -