Hoppning
Ursäkta om de finns en sådan tråd. Jag undrar om man ska börja hopp tävla är det nåt kaninen behöver då? t.ex: Stamtavla eller så. Kan man börja tävla med kaninen om den bara hoppar 20cm? Skriv det du vet.

Soten hoppar 20cm men jag vill börja tävla med han. Han har ingen stamtavla eller härstam.

Putt

Inget svar? 

Man behöver ingenting för att hopptävla. Man kan tävla med alla kaniner. Innan du börjar tävla bör du se till att han kan hoppa 30 cm, då det är maxhöjden på lätt ny/lätt klassen. Men höj sakta, ha inte för bråttom att börja tävla. Jag tycker att du kan börja tävla i vår, då hinner han börja hoppa 30 och bli säker på den höjden.
Lycka till! :)

Jag hade funderat på att börja med det io vinter med du säger att vår blir bäst. Då börjar jag i vår

:) Det är bättre att vänta en liten stund längre, och då hinner din kanin lära sig ta sig över 30cm hinder ordentligt, så att han inte kommer till den första tävlingen osäker. :) När han kan hoppa 30 rättuppstående kan du sätta ihop två rättuppstående till en oxer. Men man kan ju även köpa oxrar och sånt. Det där hindret du använder (på bilden) är ju det första i en serie av tre, dessa tre hinder är superbra! :) Köp de två andra, själv har jag det andra i serien, och är mycket nöjd. :)

igår när jag tävlade lätt ny så var vissa hinder jäte låga!

#7 Ja, det varierar ju i höjden. Ett hinder kan vara 30, ett annat 15 och ett annat 25. Därför ska kaninen kunna vara säker på 30hinder, för då kan de ju de lägre också. :)
Tänk på att inte bara hoppa 30! :) Variera! :)
Tävlade du i SKHRF eller i KAF?

#8 vad är KAF ?!? xD

#9 KAF - KaninAvelsFöreningen. :) En annan hoppsektion, som ligger inom utställningssektorn. De har lägre hinder. :P Jag tävlar både KAF och SKHRF.

#10 Jaha! nee jag tävlar för SKHRF

Det vill jag också göra, men närmsta är Stockholms och det är 12 mil dit. :P Och så Örebro då, men det är 10 mil dit. Sörmlands Kaninhoppare var med i SKHRF, men gick ur det 2000, och de har tävlingar som ligger en kvart ifrån mig. Då prioriteras de tävlingarna.

ok jag är med i västmanlands kaninhoppare!
#2+3 Du måste inte putta efter några minuter bara
- Mvh Emma
Kaninen behöver inte stam eller något, sålänge det är en kanin som är frisk får du hoppa :)
I lätt är maxhöjden 30 cm, så det är bra ifall kaninen kan hoppa det. Maxlägden är 45 cm.