Smal men väger samma
Tycker att Skutti börjar bli jättesmal men hon väger fortfarande likadant. Hennes ryggrad känns jättemycket nu.. och hålet mellan skulderbladen, nu känner jag till och med benen där nere i mellan..
Men ser och känns hon smalare för att hon fäller eller är hon smal på "riktigt"? Förr var hon för fet och nu är hon för smal, alltså det är mest det att hennes höftben och ryggrad liksom petar ut😕
Ska jag ge henne mer pellets? Vill inte att hon ska magra av😭
Vad jag har sett på dina bilder du lägger upp ser hon inte för smal ut tycker jag?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Börjar hon andas lite långsamare, är hon lika aktiv som vanligt?
Det kan vara dehydration,också om hon väger samma och ser vanlig ut.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
#1 Vet, tycker inte det syns så mycket men när man känner så känner man faktiskt massa ben på ryggraden, till skillnad mot förut, hon har blivit smal så snabbt och hastigt så tänkte om det kan bero på fällningen?
#2 Inte vad jag märkt, ja lika aktiv som vanligt, det är hon.
Vad är dehydration?
om det kommit inom 1 till 7 dagar kan det vara en sjukdom som kaninen kan dö av om det inte behandlas i rätt tid med rätt medikament(de flesta veterninärer har ingen aning om vad de ska göra vi detta fall). vet faktiskt inte vad den heter. Döden kann komme jätte plötsligt det kann vara okej ena dagen, pigg osv. och andra dagen ligger kaninen dehydrerad med låg hjärtfrekvens med dehydrationskramp.
Dehydrerad är en kanin om den mer eller mindre är uttorkad. Lite vätska i kroppen.
Är det så att skulderbladen ligger över varann när hon sitter och ligger med frambenen ihop? Bildar skulderbladen liksom ett tak och du kann känna dem väl och när du går in under dem känner du ryggraden väldigt tydligt?
tror faktiskt inte att det beror på fällningen.
Dra upp lite av nackskinnet och se om det "dras" tillbaka mot kroppen direkt eller om det stannar uppe lite längre.
(vill inte sprida panik, "avmagring" kann ha olika orsaker)
mvh, HamsterHamster
Är det inte hon som är gammal med? Kanske har med åldern att göra?
Du får tänka på att Skutti är rätt gammal.
Gamla kaniner blir i regel benigare & knotigare än yngre 'fräschare' djur.
Sedan tycker jag inte alls att Skutti e smal, snarare det motsatta(som det ser ut på bilder iallafall)
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#4 okej Nej? Skulderbladen går inte över varandra.. Alltså hennes skinn är inte segt eller så, helt normalt och stannar inte uppe när man dragit i det. #5 Jo, det är klart, hon är ju väldigt gammal men det har gått så fort liksom
#7 Kaniner visar sällan att de mår dåligt och kan gå snabbt sen.
Vår jättekanin Albin gick det snabbt på tyvärr
#7 Ofta går det väldigt fort när dem blir lite benigare. Sålänge du håller igång henne, ger henne bra mat av rätt mängd & mycket kärlek så skulle inte jag vara orolig. Håll uppsikt över henne så du kan upptäcka minsta lilla förändring.
Det e snarare om hon rasar i vikt, slutar äta och/eller dricka, blir hängig eller liknande symptom som jag skulle vara orolig.
#6 Jo. Nej alltså hon är ju fortfarande tjock om magen, tänkte bara att hennes rygg känns mycket knotigare nu under dessa dagarna, för ett tag sen la jag ju upp ett inlägg om "nackbenet", nu kan jag till och med känna ryggraden där emellan
#9 Hon är precis som vanligt. Men jag ska ändå till veterinären imorn för att vaccinera så jag kan be de att kolla genom lite.
#11 Veterinären brukar göra en koll för att se att kaninen är frisk innan den vaccineras, men det är bra att hon blir igenomkollad🙂
det brukar inte gå så fort, hur fort gick det? hur gammal är hon?
Ja veterinären kollar, men de kolalr inte särskilt noga som jag märkt tyvär :(
Okej hittils låter det rätt så okej.
mvh, HamsterHamster
#13 Vad jag har märkt så är det under fällningen, alltså ca typ 4-5 dagar tillbaka. Och hon är förmodligen runt 10.
Är hon runt 10 och börjar kännas mager runt höfter + ryggrad så skulle jag nog framförallt skylla på åldern.
Sedan är det vanligt att kaniner tappar lite under fällning. Min hona har blivit lite tunn tex, men absolut inte mager. På gamla kaniner kanske fällningen är lite mer krävande.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Hade en hona som efter ett tag fick somna in dp hon bara var ben och skinn över ryggen men var fortfarande kvar i samma vikt som tidigare. Och då kunde veterinären inte hitta några fel på henne mer än att hon börjat få knutig livmoder och att hennes rinnande öga aldrig slutade rinna, vilket gått fram och tillbaka innan de. Stella var då bara 4 nästan 5 år. Men jag skulle nästan tro att det är som Skutti är gammal, du kanske ska prova ge henne lite extra protein, fett osv för att se om det kan bli bättre. Prova med pumpakärnor de brukar hjälpa med att bygga upp vid ryggen. :)
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#15 Tror att det är åldern + fällningen, för jag började ärligt talat tycka att hennes ryggrad kändes mycket mer nu när hon börjat fälla. #16 Pumpakärnor? Ska testa, man kan ge solrosfrön med va?:) Och innan var vi ju hos vet, och hon sa att hon tyckte att Skuttis hull var fin och bra, sa den andra med förut när hon var fetare hah. Men hon sa att jag skulle kolla ifall hon åt hö, annars kanske det berodde på tänderna men jag ser att hon äter hö och är i allmänhet frisk
det låter ju bra ^^
mvh, HamsterHamster
Antar att det inte syns att hon är "smal" eftersom hon fortfarande är tjock haha, men eftersom ni antagligen har normalviktiga kaniner så ser Skutti tjock ut till skillnad mot era😛 Men eftersom hon förr var mycket tjockare och plötsligt blivit smalare så snabbt så är hon ju enligt mig - smalare, haha😮
Tycker mest att hon blivit kantigare där på baken, och knotigare på ryggen.
Sen kommer en på Pix med fast jag antar att han varken är för tjock elr för smal ;)
Förstår att man inte kan avgöra genom bara en bild haha, men ändå
Hon har gått ner ett hekto men hoppas att det bara är nåt tillfälligt då