Kastrera hona?
Hej! Jag funderar på att kastrera min hona. Hon är väldigt arg och försöker bitas/attackeras hela tiden, i selen, i hagen, i buren osv, enda gången hon inte gör det är när vi är och tävlar (hoppning). Fick även nyligen höra att flera andra ungar i den här kullen är aggresiva, hur mkt vet jag inte, mer än att dem är arga. När är det bäst att kastrera? Det börjar ju bli kallt och det kanske inte är det bästa för såret. Hon bor utomhus, är ca 1.6 år, i mycket bra kondis, är dessutom, som ni säkert redan fattat, en aktivt tävlande hoppkorsning. Tror ni det kommer hjälpa? Vill ju gärna att hopparna ska ha lite hett temperament, men att riskera att bli biten om man inte har handskar och stövlar, då är det för mycket. Jag har aldrig kastrerat djur förut, hur går det till, hur lång tid tar det innan man kan sätta igång dem igen och börja hoppa med dem osv? Hur mkt har det kostat när ni har kastrerat? Så man har ett hum om hur mycket det kostar. :) Hur tror ni hon kommer att bli i temperament efter kastreringen? Vill ju inte ha en trött och slö kanin som inte vill hoppa ;) Vet ju såklart om riskerna, men vad jag förstått så är det sällan något problem om kaninen är helt frisk och man har en bra veterinär? Med vänlig hälsning Yawwisen
Jag har kastrerat mina honkaniner, det gick på 1100 per kanin + smärtstillande efter det. Man vill ju gärna undvika insekter och värme när dom är nykastrerade så svalare klimat är ju bra, däremot vet jag inte hur kallt det får vara.
Man kan ju aldrig garantera att det hjälper att kastrera men eftersom alla konstiga hormoner försvinner så är det ju väldigt möjligt. Men i regel blir även kastrater latare och får lättare att gå upp i vikt, vet inte om det är likadant för kaniner, men känner att det kanske inte är optimalt för en hoppkanin :/
Det kan nog ta ett tag innan hon kan sättas igång efter operationen, mina hade burvila i två veckor tror jag, sen fick dom börja va i hagen men hade ingen sele på för än såret var helt läkt.
Du har helt rätt gällande risker, det är sällan någon fara så länge kaninen är i bra skick, veterinären är bra och man är noga med att få igång magen på den :)
Detta är ju bara mina egna tankar och erfarenheter, så allt kanske inte stämmer helt, men det är ju lite tankar iallafall :)
Jag har kastrerat tre honor och alla har blivit bättre i hoppningen efteråt. De har fått bättre fokus och hon som var arg lugnade sig betydligt, men hon har fortfarande lite temperament kvar. Har inte ångrat det på någon av dem, upplever att de blivit mer harmoniska i allmänhet.
Tror att det är bättre att det är mer åt det kalla hållet, men det beror ju lite på var i landet du bor. T.ex. i Skåne blir det inte ordentligt kallt förrän om ett ganska bra tag 😛
Jag minns inte helt säkert, men tror att det var typ 4 veckor innan jag fick börja hoppa med dem igen. Det tar ju längre tid på honorna eftersom det måste läka även på insidan. Däremot tror jag att de fick gå i Hage ganska snabbt efter och i sele var ok tidigare än hoppning. Men hör med veterinären :)
Mina kostade 1000 plus smärtstillande efteråt, men tror att det har gått upp lite sedan dess.
Narkosen har gått superbra för alla mina.
Jag rekommenderar verkligen att kastrera om man inte ska avla och/eller kaninen har ett temperament man "inte orkar med". Jag fick mycket roligare med min arga efter kastreringen och jag tror att hon själv trivs bättre nu också :)

Bättre att kastrera nu än under sommarmånaderna, då det lättare kan bli infekterat… Tänker då främst på "rötmånaderna"
Kastrarade min dam av samma orsaker, hon blev mycket trevligare och har inte bitit mig sen dess! Däremot har hon inte "lugnat. Er sig" som många säger stt sina honor gör, för Carmen är fortfarande samma raket, kanske något lättare styrd så bara positivt på banan. ;) Veterinären sa att 4/5 kaniner "tappar" det aggressiva efter kastrering, så det är värt det!
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Tack för alla svar! Jag har varit borta och inte haft tillgång till dator så har därför inte kunnat svara er, men gör det nu! :)
Det låter bra det ni säger om temperamentet, det bästa är ju om hon har lite humör kvar, behåller farten och viljan och samtidigt i stora drag är snäll. Men på era kommentarer låter det som om hon kommer bli något åt det hållet, lite lugnare kanske…
Och det med vikten tror jag inte blir ett jätteproblem, då jag springer långa rundor varje dag med dem i sele, dem har stora hagar osv så Motion får dem.
Jag bor i Västernorrland, längs kusten, tror ni det går bra att kastrera om ca 2-4 veckor?
Jaha, det jag har hört så har det kostat runt 4-5 tusen att kastrera honor?
Förresten, vad är det för skillnad på att kastrera och sterilisera? När man steriliserar snörar man väl typ ihop livmodern medans när man kastrerar så tar man bort livmoder och allt? :)
.
#5 Kostar inte 4-5 tusen att kastrera en hona, det är vad det kostar ungefär att kastrera tikar.
Kastrera = tar bort livmoder och allt det, och på hanarna "kulorna" så att säga (inte pungpåsarna), vid sterilisering är allting kvar men man bara "knipsar/stryper" till men inget som utförs idag, och kastrering är mycket bättre, annars är hormoner osv kvar om man skulle sterilisera.
Man kan inte veta innan hur en kanin blir efter kastrering.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.