(X) Död kanin
Fick ett väldigt tråkigt besked på telefon av mina föräldrar.. Min bror hittade en av mina kaniner död i sin bolåda. De har ingen aning om vad som hänt. Hon har bott tillsammans med sin syster och de är födda 2011. Usch vad ledsen jag är… Vilka är de vanligaste dödsorsakerna? Någon som vet? R.I.P min finaste Loppan.. ❤️
Kolla upp om det går sjukdomar som kaninpest i den delen av landet som du bor i.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Hur kollar jag upp det? Och hur smittar det? De har inte haft kontakt med andra kaniner (vilda som tama) på hela sommaren.
Mejla/ring SVA.
Här kan du läsa om olika sjukdomar:
http://www.kanin.se/uppfodning/sjukdomar/
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Vilda-djur/Viltsjukdomar/Kaninpest/
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 vissa sjukdomar kan smitta med tex mygg eller liknande, direktkontakt är inte ett måste.
l'm back
Okej. Om det skulle va det, kommer alla kaninerna dö då?
Och vad ska jag be mamma och pappa att göra med systern? Så rädd att hon ska bli deprimerad.. :(
#5 Det är det ingen som kan svara på. Speciellt som vi faktiskt inte vet vad din kanin dog av.
#6 Det är bara att avvakta och hålla koll.
Vad ska jag be de kolla efter då? Skulle ett alternativ vara att para en av hanarna och försöka sätta ihop dem?
#6 Avvakta ang syskonet, ingen vet ju vad kaninen dog av (om inte du skickar in den för obduktion och ibland får man ändå inte svar vad jag vet) skulle det vara något smittsamt vill du ju inte att den kaninen ska smitta den nya kaninen så att båda dör.
l'm back
#8 Håll kaninen isolerad ett tag ifall det skulle vara en smitta.
l'm back
Hon är redan nergrävd tror jag! Okej, alltså de bor burvägg-i burvägg nu. Och finns ingen möjlighet till isolering! Troligtvis är de andra redan smittade..
Måste ju inte vara någonting smittsamt. Hon kanske har blivit skrämd? Fått i sig någonting olämpligt? Fått någon annan icke smittsam sjukdom. Inte helt ovanligt att kaniner dör i tidig ålder tyvärr.
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
#11 Jag skulle ändå inte para eller skaffa ny kaninkompis förrän jag vet om att det inte är smittsamt.
l'm back
Alltså, det är omöjligt att veta vad dödsorsaken är utan att oducera. Skicka in till SVA. Fast om du redan grävt ner henne så får du nog leva med ovissheten. Låt inga andra kaniner lämna gården på ett bra tag. Hoppas det inte var något smittsamt! Var bor du?
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Hon kan ha dött utav sjukdom, eller att hon har blivit ordentligt skrämd. Kan också vara hjärnblödning. Min kanin fick det när hon var 2,5 år gammal och min andra 6 år och 2 veckor ungefär. Det finns så olika många anledningar till att de dör.
Som tidigare sagt. Vart bor du?
Skrämd tror jag inte, men kan vara något hjärtfel eller något. Nu är hon död och slipper ju lida, så största problemet är ju systern. Håller tummar och tår för att hon håller sig pigg och inte blir deppig! Hon har ju trots allt de andra kaninerna vägg i vägg :) Jag bor i Uppsala, mina kaniner nere i södra Småland.
#16 Skrämd kan dom bli av lite allt möjligt (en förrymd hund, en räv, en katt, en människa) så man kan inte helt utesluta det (men det kan ju vara mer eller mindre troligt.
Södra Småland hör väl till smitto områdena? 🤔Så man kan ju i alla fall inte utesluta det (har inte riktigt koll var smitto områdena är eftersom jag bor väldigt långt norr om dom så jag kan ha fel).
l'm back
#15 Hur vet du att det var hjärnblödning?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#18 Dom började hänga med huvudet och kunde inte gå. Så hängde ena ögat lite på den äldre kaninen och han dreglade för att han kunde inte hålla munnen stängd.
Så blev de förlamade.
#19 Aha ok, trodde du hittade dem döda. Ja låter som hjärnblödning eller stroke/propp
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#17 Det vore väldigt konstigt om hon blivit skrämd då de bor i en gammal lada där det inte kommer in några djur.
#21 Våra kaniner kan bli skrämd av lite vad som helst (och sen sitta lugnt och äta när man startar en motorsåg i närheten) så det kan ju hända, men risken för att det var just det är ju inte så jättestor.
l'm back
Vart har du köpt henne?
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
Beklagar! 😕
Jag förlorade helt oväntat en kanin i tisdags, också född 2011.
Vet inte vad som hände, plötsligt hittade jag honom i bolådan (han brukade aldrig vara därinne, föredrog att sitta på taket), och då vinglade han runt och kunde inte röra bakbenen. 20 minuter senare var han död.
De kaninerna som delade bur med honom verkar må bra, men jag har extra koll på dem, och ny kanin kommer jag inte skaffa än på ett tag, i fall det skulle vara något som smittar.
Övervägde obduktion, men det skulle ta ett antal veckor innan jag fick svar (om jag får svar) ang dödsorsaken, och då skulle det vara för sent för mina andra kaniner i alla fall. Och så kostar det en del med obduktion. Så vi begravde honom under ett träd.
#23 Det är en egen uppfödd. #24
Vanligaste sjukdomen hos mina kaniner är förstoppning. De symptomen man märker är att kaninen kurar i ett hörn och inte vill röra sig. Den varken äter eller dricker (mina första kaniner som självdog dog av förstoppning, på den tiden hade jag ingen koll på symptomen, att kaninen inte betedde sig normalt p.g.a. att den inte mådde bra förstod jag inte då).
Är ganska vanligt att kaniner blir förstoppade när de fäller, och din kanin ser ut att ha fällt rejält. Så jag skulle vilja tippa att den har dött av förstoppning.
Hon ser ut att ha lite gult snor runt nosen, hade hon det när hon levde också?
Ljustadalens kaningård
Usch…
YEY, INSIDER!
Jag har ingen aning om hon hade snor. Bor inte i närheten och tror inte min lillebror kollat om hon har snor eller inte.. Kanske kan ha varit förstoppning.. Usch isåfall :(