Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 621 ggr
[ingvarisbjorn]
0

"Honkande" kanin

Nu har Elston bott med oss i drygt ett halvår. Alla kaniner har ju sina små grejer för sig och något jag har lagt märke till är att han låter ganska mycket… Han gör ett grymtande, "honkande" ljud, lite då och då. Det är inte ett surt grymtande, som när de vill mota bort en, utan mer likt uppvaktningsljudet de kan göra när de hoppar runt fötterna på en. Men Elston gör det lite till vardags, t.ex. ibland när han skuttar genom ett rum låter han helt enkelt "honk honk honk" 😃 

Brukar era kaniner låta så, varför gör de det? Vår förra var en hona och hon lät bara om hon var sur och hanen jag hade som barn kan jag inte minnas att han lät alls.

hannis :)
1

Min kille gör också så ofta! Jag tror att det betyder att kaninen gillar dig :) (rätta mig om jag har fel ;)

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

[ingvarisbjorn]
0

#1 Gillar mig gör han nog, han är väldig gosig och pussig 😃 Men honk-ljudet gör han lite då och då även om inte någon människa är i närheten, så jag vet inte om det är det han "menar". I och för sig är han döv också, så det kanske inte är medvetet, han kanske inte hör att han gör det, haha!

hannis :)
0

#2 om han är döv kan det väl bra hända att han inte själv är medveten om att han gör ljudet ;)

med vänliga hälsningar Hanna & djuren

Cindy S
0

Min hona grymtar någon gång då och då, vilket liknar "Jag är sur"-ljudet hon brukar göra, men du kanske menar ett annat ljud?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[ingvarisbjorn]
0

#4 ljud är ju så svåra att beskriva med ord, borde kanske spela in det.. Men hans sur-ljud har jag bara hört en gång, och det var lite ljusare än det här honk-lätet. Ibland är det väldigt lågt, nästan som ett humlesurr. Jag vet ju att de kan ha lite läten för sig, men våra tidigare kaniner har alltid haft något tydligt "syfte" med sina ljud - typ "ut ur mitt revir", om du förstår vad jag menar?

[SisselaJ]
0

Min kille brummar också ofta. Speciellt när han skuttar, med undantag när han är trött. Det hörs väldigt tydligt om man har ett vant öra :)

Frosstis
0

Det kan betyda att han är glad, eller hungrig också :D Min kanin brukade alltid honka när han var hungrig och glad