Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 793 ggr
jela96
0

Avel

Hej. Går eventuellt i planer på Avel nästa år med min fina Bella. Jag är helt ny inom Avel och behöver absolut läsa på mig! Vet att de finns riktigt duktiga uppfödare här så tänkte att det vore jätte bra att skriva här! 1. Vid vilken ålder brukar ni ta första kullen (Tänkt i Februari/Mars då hon är 6/7 månader) 2. Vilka färger rekommenderar ni att para en viltbrun hona med? 3. Är det ok om kaninen bor i ett rum som vi är i ofta eller ska de helst vara lite avskilt för att minska stress och rädsla?

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Lizelda
0

Jag är också helt ny på kaninavel men är en erfaren hundavlare (det där lät konstigt) Och när vi har valpar så har vi dem lite avsides men där någon åtminstone sällskapar i rummet bredvid och kollar till dem då och då. Så jag skulle satsa på något lite mitt emellan men inte ett ställe där det är mycket ljud och sådant.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

tlover
0

1. Vi brukar ta vid 10-12 månaders ålder oftast (rekommenderat från föreningen gotlandskanin).

2. Rasen vi avlar på spelar färg ingen roll så länge man undviker att få dubbelbrokigt så jag skulle själv säga "vilken som helst"

3. Nu har vi utekaniner men är kaninen van vid att vara i ett rum där man är ofta borde det vara ok (jag skulle själv inte avla på en kanin där man inte får kolla ungarna tex). Men man behöver ju inte gräva i boet i onödan. Man behöver inte "extra övervakning" då honan föder heller för det ska dom klara själva (märker man att något är fel så ska man ju såklart agera men du är väl kanske då och då hos kaninen ändå/i vanliga fall)

Är det däremot ett rum där det springer omkring hundar/katter, skrikande barn eller liknande hela tiden så skulle jag nog byta rum ett tag i förväg, man kan ju inte kräva hur mycket som helst av dom.

l'm back

Agda
0

1. Varierar, men runt 7-12 månader som vanligast.

2. Bäst är att försöka eftersträva att avla rent på färger (om man avlar renrasigt iallafall), så jag skulle vilja säga i första hand viltbrun, i andra hand havanna.

3. Lite avskilt, speciellt i samband med födelsen (blir honan störd vid förlossningen så kan det hända att hon inte bryr sig att ta hand om ungarna) men sedan kan honan också behöva ha det lite lugnare första 1-2 veckan.

Jennipher2000
1

Nyss skulle du skaffa katt, sen hund, sen kaninunge och nu ska du avla! Bestämma dig?! Inte okej att vela såhär mycket. Blir bara synd om djuren. Dax att bestämma sig kanske.

jela96
0

4# Du lägg ner attityden snälla. Om du vill något så skriv PM till mig så kan jag förklara allt för dig.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

RebeccaG
4

1. Runt 10-12 månader är en bra ålder för första kullen

2. Det beror helt på vad du vill ha för färger. Vad har din kanins föräldrar för färger?

3. Om din kanin är trygg kan hon stå i ditt rum, det avgör du bäst själv. 

Dock undrar jag bara om du vet vart din kanin kommer ifrån? 
Vet du vilka föräldrarna är & om det finns ev. defekter bakom?

Dessutom tycker jag att du ska ställa krav på hanen, att denne har stamtavla t.ex. så du kan se vad som finns bakom och höra av dig till folk som har släktingar för att kolla upp bettfel och andra defekter. 

Sedan tycker jag också du ska fundera över det där med Avel både en, två och tre gånger extra. Har du verkligen plats för 10 kaniner till ifall du inte får sålt ungarna? Som uppfödare tar du liv till världen. Kan du inte hitta hem till dessa är du skyldig dem att ge dem ett bra liv och inte bara avliva dem för att du inte har plats för dem.

- Kan du avliva ungar själv, som t.ex. är sjuka eller lider.
- Kan du avliva mamman själv ifall något går fel under förlossningen(som typ livmodersframfall)? 

Jag har varit tvungen att akutavliva nyfödda kaninungar, lite äldre ungar och även vuxen kanin, vilket inte alls är roligt. 
Därför är det bra om du överväger det innan - är det något du är villig att göra ifall du blir tvungen?

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Jennipher2000
0

Förlåt, insåg hur dåligt jag formulerade mig. Ber om ursäkt. Ibland skriver man saker i all hast. PMAr dig :)