Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1501 ggr
lottie350
0

Äter inte hö

Min kanin äter inte hö, jag har hört att hö är det bästa för att slipa tänderna. Han är van sedan han var liten (han är 5 år nu) att få morot nästan varje dag och antar att han slipar tänderna ganska bra då eller?
Jag har försökt kollat tänderna och ser inte att det är nå fel.

lauraa
0

Hö innehåller väl mycket fibrer också, som kaniner behöver?

lottie350
0

Jo fast det finns det i maten jag ger honom. Iof äter han inte allt i det så det kan hända att han inte får i sig det. Vad kan ja försöka ge honom annars då så han får i sig dom?

lottie350
0

Ingen som vet?

Llinnea-
0

Ja om du ser att tänderna är fina och inte för långa så är det ju ingen fara. men ha alltid en pinne i buren så din kanin kan gnaga och samtidigt slipa tänderna på den.

Tisdus
0

Hö är basfodret, som de ALLTID ska ha fri tillgång till! Det slipar inte bara ner tänderna, utan innehåller massa fibrer som inte en morot kan ersätta.

lottie350
0

#5 Jag har alltid hö till honom men han äter det inte, jag byter ut det varje dag. Så vad kan jag ersätta det så han får i sig de fibrerna?

Casper
0

Min ena hona är inte heller någon höjdare på hö, precis! Hon har fri tillgång i höhäck men hon har aldrig rört något. Ska försöka "svälta" henne, dvs inte ge något pellets, förrän hon äter, eller det är fel att göra så?

Lans
0

#7 Du kan ju testa göra så. Kan ju fungera. Bara du inte "svälter" henne för länge så. Det är ju värt ett försök (:

Alla mina kaniner har alltid ätit sitt hö. Så jag har egentligen ingen aning. Dom kanske klarar sig fint ändå? Även om dom inte äter hö. (:

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Susanne-L
0

#7 tycker jag låter som en bra ide!

#2 Försök att dra ner på annat till din kanin också, om du torkar färskt gräs, tycker den om det? min kanin älskar det, då får han väl antagligen i sig vitaminer sen om du ger honom pinnar att gnaga på. Jag har även köpt vitamintillskott som jag blandade med vattnet när min kanin fällde mycket.

Keligast
0

Om ni inte redan gör det så dela upp kaninens måltider 2gånger/dag. Morgon och sen kväll. Under dom timmarna borde h*n bli hungirg :p så då äter han hö. Men testa med som ni sa att bara ge hö och grönsaker/frukt i några få dagar men se till så den inte magrar!! :O

Lycka till :)

Tisdus
0

Säger som #10! :) Ursäkta om det jag sa i det förra inlägget kanske lät liste bryskt, det var inte meningen. :P Lycka till! :)

KajsaM
0

Ge massa pinnar som slipning :) Ja, en del kaniner tkr inte om hö, men jag skulle ända alltid ha lite i buren :)

lottie350
0

Han äter inte gräs heller.. Min kanin har alltid haft tillgång till mat hela dagarna, det är han van. Känns konstigt att dra ner p maten då. Men jag tänkte endå att eftersom han är 5 år och aldrig äter hö och har klarat sig borde han väl göra det i fortsättningen eller? (Jag har ej haft han från början, tog nyss emot honom)

myriis
0

Om det var min kanin skulle jag ta bort maten / grönsaker under en dag, så att han var tvungen att äta hö. När han börjat äta det kan man sätta tillbaka maten, det brukar fungera.

lottie350
0

Okey då ska jag göra det! Tack.

Tina-A
0

#15: Berätta hur det går sen!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

KvirrZ
0

Ja berätta hur det går :)

- Mvh Emma

lottie350
0

Ja igår började han äta höet. Idag så när jag gick dit han har maten så börja han stånga på mig och på matskålen så jag gav honom lite mat och han skynda sig direkt i. Jag tänkte att jag ska fylla på matskålen varannan dag nu så kanske han får i sig mer hö.

Tack för tipset :)

myriis
0

Ok, hoppas det blir bra :)

Mimmiih
0

#18 - Bra tänkt!   ;)