Slutat äta hö
Hej! Min kanin har slutat äta hö och gått ner i vikt. Äter bara pellets som är ung 2 msk per dag. Han har nyss blivit könsmogen och bajsar överallt och tvättar inte bort sitt kiss i rumpan. Jag har tänkt kastrera honom, men det känns inte bra då han gått ner i vikt. Vad ska jag göra? Ska ringa veterinären och prata med dom också, men jag tycker att dom vi har här inte brukar ha stor erfarenhet av smådjur och ger felaktig information. Så jag ville göra vad ni säger här!
Har du inspekterat höet?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Har du kollat tänderna så dom inte är för långa?
Mvh Elin:)
Ni får gärna ta er tid att gå in på min hemsida;)
http://ittholenskaniner.weebly.com/till-salu.html
kanske även dåligt hö? tex dogman är inte så uppskattat av min kille
Kolla tänderna och kvalitén på höet!
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag instämmer med de övriga: kolla tänderna och höets kvalitet. Alla kaniner ratar dock inte höet från Dogman. Min kanin har faktiskt visat sig vara jätteförtjust i just det märket. Om din kanin är väldigt mager rekommenderar jag en bra kaninblandning som Cuni Nature från Versele-Laga. Innehåller mycket energi och uppskattas av de flesta kaniner. Finns även i en version för unga kaniner. Kan köpas på nätet och i de flesta zoobutiker.
Jag har varit hos veterinären idag och dom kunde som sagt ingenting, bara om katter och hundar. Dom sa att jag skulle ge han morotspure och försöka klippa ner Hö i det, samt fara upp till Sundsvall akut på Torsdag. Skulle vilja åka idag till Umeå men jag vet inte om det finns någon där som kan mycket om kaniner heller. Han har alltid ätit det här höet och han försöker äta, men han kan inte tugga. Känns som tänderna? Veterinären kollade tänderna men han tyckte dom såg bra ut, men som sagt kunde han inte mycket. Hans tänder där uppe ligger även dom nedre en bit och det är ljusare och lite genomskinligt längst ner på tanden. Har någon en bra bild på hur det ska se ut? Han är verkligen jättesmal nu, en tysk jätte som ska väga 3-4 kg den ålder han är i nu väger runt 1,5-2 kg. Veterinären tyckte att det var ganska akut. Vet inte hur jag ska göra
Yey han kan äta höet när jag klippt stråna i mindre bitar och blandat med barnmaten! Även lite gräs där. Det går fast han tuggar på sidan. Skönt att han får i sig något, måste verkligen vara tänderna.
Det är inte alls bra om en kanin eller gnagare inte vill äta hö, det är väldigt akut då magen måste hållas igång! Åk till en kunnig veterinär så snabbt du kan! Om du inte har möjligheten att ta dig till en veterinär som kan kanin nu skulle det vara en god idé om du kom iväg till vilken klinik som helst för att köpa Critical Care (http://www.djurklinikenroslagstull.se/behandlingar-tjanster/behandling-hemma/stodmatning-av-kanin).
Fler tips? här: http://home.swipnet.se/~w-77537/marsvmat2.htm
Lycka till!

Har du pellets kan du mortla ner det till pulver och blanda ut till en välling/gröt och ge honom med en doseringsspruta. Hoppas han kryar på sig!
Kollade veterinären kindtänderna eller bara framtänderna? Låter verkligen som tandproblem om han bara kan äta hö i korta bitar och puré. Fixa Critical Care att stödmata med så snart som möjligt eller mixa själv pellets med vatten.
Åker du till Umeå så rekommenderar jag Patricia på Vettris (Djurmagazinet Mariedal).
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Tack, ska läsa länkarna! Det har börjat rinna ur ögonen på honom så jag kokade saltvatten (läste om vilka mått det skulle vara) och nu ser ögonen bättre ut. Ena stunden äter han mycket och hoppar runt, sen kan han plötsligt bli slö och vill inte äta. Jag ger han vatten genom spruta men han även satt han dricka själv förut idag. Är dock rädd att jag kan ge han för mycket vatten med tanke på att han fick drop hos veterinären idag. Jag har blandat pellets med vatten som han äter själv, den är från dogman (dålig eller bra?) Ska ringa veterinären och kolla om det finns någon möjlighet för dom att komma till en, dock tror jag inte det. Inte så långt från oss till Umeå. Jag har ingen bil för mina föräldrar är utomlands. Jag ska stanna med honom inatt och se att han äter och dricker. Hur mycket pellets och vatten bör jag ge i timmen/ dagen när han är i det här tillståndet? Veterinären kollade endast framtänderna, men pratade om att det kan vara kindtänderna också men att han inte kunde se. Som sagt har dom ingen erfarenhet av kaniner. Har Umeå det?
Kan även tillägga att han fick en antibiotika spruta hos veterinären idag

Kindtändena kan växa sig otäckt långa om kaninen fått för lättuggad mat! Tänderna växer under hela kaninens liv och den måste äta grovt för att den ska mala sönder maten och därmed slipa ner tänderna själv. Har läst om kaniner där tänder vuxit igenom huden och då det gör för ont slutar kaninen att äta! Har den ätit bra kost kan det vara så att den ev har ett bettfel som gjort att tänderna inte slits på rätt sätt. Tyvärr verkar det vanligt med det sistnämnda. Jag vill inte skrämmas men en kunnig veterinär bör kolla upp detta omgående!
http://www.djurklinikenroslagstull.se/artiklar-om-kanin-gnagare/stodmatning
Det är bråttom, så iväg med dig och handla!

#15 Skrev ju tidigare att det går lika bra med pelletssorten man redan har! "Alternativ till Critical care Om du inte har möjlighet att snabbt få tag i Critical care kan du krossa pellets i en mortel till ett fint pulver. Du kan också lägga dem i en tjock fryspåse, lägga påsen på en sten och slå på den med en stor hammare till ett pulver. För att vara säker på att pulvret blir så fint så att du kan ge det med en spruta är det bäst att först filtrera det genom en sil."
Rinnande ögon kan ha samband med förvuxna tänder.
Kolla upp även kindtänderna…
Tack för svaren! Min mobil har pajat och jag är ensam hemma så jag kan inte ta mig någonstans eller ringa. Imorgon när jag har både mobil och bil så är det första jag ska göra ringa till en annan veterinär här i min stad som jag mejlat med. Han är pigg, äter lite hö, äter pellets och dricker. Men jag tycker inte att han dricker tillräckligt så jag ger han vatten i munnen med spruta. Ögonen ser normala ut igen. Jag skriver här igen hur det gått så fort jag varit hos veterinär
ögonproblem i kombo med dålig aptit låter onekligen som tandproblem. hoppas det går bra.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Nu har min fina kanin fått somna in. Han hade trumsjuka tror jag det heter. Magen och tarmarna förstoppade och uppblåsta. Magen hade även lagt sig långt bak. Och tryckte på revbenen. Veterinären tyckte att det skulle vara bäst för honom att somna in då det gått så långt och behandlingen skulle med liten chans fungera, istället skulle hans magsäck slå knut och då skulle han lidit ännu mer. Det känns så hemskt att jag inte har kunnat upptäcka det tidigare. Han var lika pigg och glad. Den mysigaste kaninen vi haft, ville alltid vara med och ville alltid bli klappad. La sig ner och somnade då man kliade han mellan öronen

Beklagar verkligen! Så fin han var!
Vila i frid….
Ett liv utan djur är inte värt att leva
Beklagar! 😕 Han var väldigt fin!
Men du ska inte anklaga dig själv för att du inte upptäckte det tidigare. Kaniner visar sällan när de mår dåligt, och du gjorde vad du kunde!
Åh nej, jag beklagar 😕