Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 323 ggr
vickan1976
0

Rumsren kanin?

Har fått min kanin som nu är 14 veckor att kissa i toaletten, men hur får jag henne att bajsa där också?

Hon hoppar runt fritt i huset några timmar varje dag, skulle gärna ha henne fritt mera, men hon bajsar jämt i soffan. På 5 minuter har hon lagt ca 35 pluttar överallt.

Går det att lära henne bajsa på toaletten?

Taci
0

Lägg alla bajskulor i toaletten :P

vickan1976
0

Tack för ditt svar!

Det gör jag redan och när hon har bajsat i soffan plockar jag upp plupparna och doppar hennes nos i och sägen nej och bär henne till buren och sätter henne på toaletten.

Kanske måste fortsätta öva.

Nu har hon hoppat upp till övervåningen och upp i min dotters våningssäng och kissat där två gånger också… Jättekul…

Tina-A
0

#2: Att doppa hennes nos i, eller att hålla henne i närheten kommer inte hjälpa för hon kan inte koppla på så sätt. Ta henne istället till toaletten väldigt ofta, kanske var 10e minut tillatt börja med och placera henne där då och då. Och fortsätta lägga bajs i toan.

Dock verkar det som en del kaniner bajsar utan att märka det, så alla går nog inte att lära att bajsa på toan :) Men med träning går det emsta!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Zorro_93]
0

För mig var det bara att lägga allt bajs i toan och när han kissa på golvet så torka jag bortdet och spreja lite parfym så han inte skulle kissa där igen. Det tog inte så lång.

Varför doppar du hennes nos i kisset?? ´:S

lottie350
0

#4 Inte i kisset, i plupparna skrev hon.

[Zorro_93]
0

Jaha okej.. men tycker att det är lite konstigt skulle inte göra det med min kanin :S

ciss
0

Undrar samma - varför doppar du nosen i bajset? :/

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

lottie350
0

#6 Jag har hört att man kan göra så med hundar för att de ska förstå att man inte ska göra det inne(alltså inte riktigt trycker ner nosen i bajset så den får bajs på sig), så det kanske är därifrån hon tänkte att det kanske funkar på kaniner också, men jag tror inte heller att hon riktigt tröck ner nosen i bajset, utan kanske mot bajset.. gissar jag på iaf.

Tina-A
0

#8: Själv har jag hört att sånt absolut inte fungerar på hundar och att djur inte kopplar så.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

lottie350
0

Ja kanske är så, man hör olika. Kanske hon har rentav hört från någon annan att man kan göra så.

ciss
0

Vi har haft många katter genom åren & vi har ALDRIG gjort på det sättet, och alla våra katter har varit 100% rumsrena förrutom en som fick en hjärnskada då hon slagit sig. Före skadan gick även hon på låda. _Vila i frid, Laser.

_Min kompis använde det sättet & de har haft problem med katter som inte velat använda lådan. Känner även andra som har gjort så & katterna inte velat använda lådan - så det har inte funkat för dem.

Detta är dock KATTER, men tror att det är samma sak. Har hört att djur inte kopplar så. Jag gjorde ALDRIG så på min kanin, hon har aldrig bajsat inomhus förrutom i sin låda. I buren använder hon bara lådan, hon bajsar aldrig i hagen som hon har tillgång till 24/7. Fanny & Charlie gör inte heller så - deras kaniner går på låda. Samma med Sandra.

Tycker att du kan pröva en annan taktik och se om det funkar bättre.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Casper
0

Du kan få helt oönskade beteenden om du doppar nosen i pluttarna. Din kanin kan koppla ihop d i g med det obehagliga i att få nosen doppad och bli nervös av det så det kan t o m bli mycket värre av att göra så. Bry dig inte om det utan acceptera att de torra pluttarna hamnar var som och hindra kaninen att komma upp till ovanvåningen, ha den på "säker" mark sålänge det inte funkar som du önskar. Gör ingen stor grej av det för som sagt kan du få en helt annan effekt än du tror… Flört Kanske en idé att sätta en toa till i närheten av soffan?

Ska tillägga att jag har erfarenhet av hundar och inte kaniner ang detta men min första kanin var iaf rumsren och jag vet inte att vi gjorde något annat än gav henne möjlighet att gå på toa, dvs att vi placerade en låda i det rum hon var i.

vickan1976
0

Vill bara klargöra för alla som undrar att jag självklart inte trycker ner nosen i luttarna!

Trodde faktiskt att hon kanske skulle förstå vad jag menade efter ett tag.

Jag skulle aldrig göra något för att skada henne eller liknande. Måste bara förtydliga det eftersom en del verkar missförstå om man inte är väldigt tydlig.

Det är svårt att acceptera 50-60 pluppar i sofforna och på borden efter bara 10 minuter. Jag ska försöka sätta henne på toaletten ofta istället.

Tack för alla svar!

Mimmiih
0

samma som #1.