Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 486 ggr
kaninigen
0

rymmare

2 av mina 15 - veckors hanar har lyckats bryta sig ur hägnet i måndags och jag har inte sett till dem sedan dess. Här finns gott om katter, hundar, rävar & grävlingar så oddsen är inget vidare men jag skulle ändå vilja höra lite solskenshistorier från er som varit i samma situation och där kaninen kommit hem…

[JenniN]
0

Det här är kanske ingen sådan solskenshistoria. Men det är en fin berättelse iallfall. 
Några bekanta till mig hade köpt hem två kaniner som de hade i en utebur under sommaren, Den ena som var helsvar med en liten vit fläck på ena framtssen, smet. Och den försvann aldrig men kommer heller inte tillbaka, Den vägrade bli infångad, trots fällor och liknande men den höll sig kring tomten och de matade den på ett bestämt ställe, kaninen levde fri i fyra år, även genom vinter och kyla, innan man hittade den död. Och då hade den inga yttre skador eller liknande så troligen dog den av åldern. 

Men bara för att din kanin är borta behöver inte betyda att den är död =)

[JeanetteK]
0

Vad jobbigt. 😕Min Mario har rymt några gånger men han sitter alltid utanför Mimmis bur, så han har aldrig gett sig av så långt. 😉

Hoppas att dom kommer tillbaka och att du får höra en massa bra solskenshistorier. Tror jag har läst att man ska fortsätta lägga mat där man brukar göra det för att de ofta kommer tillbaka just för att äta. Vet inte om det stämmer dock.

jbson
1

Hoppas du hittar de små! För en vecka sedan fick jag en chock när jag tittade ut på morgonen. Då stod burdörren på vid gavel! Det hade blåst & regnat kraftigt hela natten. Troligtvis hade haspen inte låst ordentligt. Sprang ut med andan i halsen och hoppades att finna kaninen inne i sitt hus, men icke det var tomt! Blev både rädd och ledsen! Började plocka med maten och skramla med matskålen och fick till min glädje se ett svartvitt litet huvud titta fram nere vid parkeringen. Åh vilken lättnad! Hungrig och blöt gick det ganska så lätt att valla in henne i rasthagen. Tror nog hon tyckte det var lite spännande att vara ute på äventyr! Men jag är glad att hon höll sig i närheten! Jag är även glad att vi varit ute mycket i koppel att hon känner till tomten väl. Jag har för mig att kaniner är väldigt hemmakära och inte drar iväg allt för långt, så länge de inte blir skrämda på flykt då vill säga. Redan samma dag sattes det upp riktiga och kraftiga skjutreglar på alla burdörrar.