Burfrågor?
Jag har två st okastrerade hankaniner som för tillfället bor ute i varsin bur men pga att det har blivit väldigt mycket förvildade katter samt andra personers utekatter som stryker kring burarna så har jag börjat oroa mig för kaninerna och vill väldigt gärna flytta in dom inför vintern så att både dom och jag kan känna oss trygga och säkra.
Dock så har vi begränsat med plats inne så därför undrar jag om någon kan tipsa om bra burar till mina två herrar. Gärna tvåvåningsburar med lagliga mått där dom kan ha varsin våning. Det är två st kaniner av dvärgstorlek det handlar om.
Vill även gärna ha tips? om bra sysselsättning till dom då särskilt den ena gärna gräver ganska mycket och lätt blir lite rastlös och även bra bottenströ för att minimera doft då ingen av herrarna går på låda än sålänge.
Visa gärna bilder på hur era kaniner som bor inne har det så kanske jag kan få lite inspiration!
Jag skulle säkrat burarna och låtit de bo kvar ute. Om den ena, som du säger, lätt blir rastlös, så tror jag att det blir lättare för honom att sysselsätta sig utomhus + att de får större utrymme. Om de bor inomhus skulle jag inte vilja stänga in dem i en liten innebur, i så fall skulle jag fixat en större inhägnad med kompostgaller. Men du gör ju som du känner blir bäst! :)
Tänk gärna också på att i en tvåvåningsbur så har kaninerna ingen som helst social samvaro med varandra, då de varken kan se eller nosa på varandra.
Jag skulle nog också låta dem vara kvar ute samt säkra burarna. Kanske kan du dessutom hägna in området runt burarna så att ingen katt kan komma ända fram till burarna och skrämmas eller sticka in klorna.
vi hade ett lodjur i området för x antal år sedan som var på våra kaninburar.. rev upp gallret på buren o försökte komma åt kaninerna men som tur var så nådde lodjuret inte in i bodelen på buren där kaninerna satt och tryckte, de verkade inte märkbart berörda efter trots att vi fick fixa nytt galler när de var i buren dagen efter då vi inte hade nån Hage eller koppel att ha de i under tiden så min erfarenhet är att kaniner inte blir lika skrämda som många tror men självklart ska man inte chansa.. dock klart obehagligt när ett rovdjur är på buren sådär :O