Kanin som hostar/nyser?
Har en kanin som jag - nu under tiden han bott inne - har iakttagit och kan konstatera att han hostar/nyser, mer som nysningar, och jag undrar om det är någon annan som råkat ut för något liknande eller som vet vad det skulle kunna vara. Har bara kassa veterinärer där jag bor, så vill gärna ha en egen teori att presentera för dem när jag åker dit.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
Dammallergi, snuva andra allergier, förkylning. Gå till veterinären iallafall. Testa om din kanin är allergisk när den kommer i kontakt med damm.
Om det är snuva eller en förkylning måste den behandlas, ibland går de inte bort av sig själva och det finns risk att den blir chronisk.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Han har det dammfritt i buren så tror inte det är boven i dramat. Klart att det troligen måste behandlas, men frågan är vad man behandlar en förkyld eller snuvig kanin med. Det tror jag seriöst inte att min veterinär har koll på och då vill jag gärna ha koll på det själv.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
det finns två huvudbovar i detta fall. Man gör ett test och kollar vilket av dessa två bovar som är orsaken, sedan behandlas det beroende på vilken orsak den har med en antibiotika eller en annan.
Det finns andra orsaker också, men detta är de vanligaste. Båda uppvisar förkylnings symptomer
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.