två kaniner?
Jag har en liten tjej som jag köpte från Arken zoo. Vet att djuraffär inte är det bästa men kunde inte motstå henne när jag skulle köpa tillbehör innan jag skaffade en kanin. Hon bodde då med en kullsyster och funderade på att köpa båda först men valde att köpa en. Hur fungerar banden mellan kullsystrar? Minns dom varandra även efter ett tag. Kullsystern är nämligen kvar i butiken och jag har dåligt samvete för att jag inte tog med mig bägge hem. Det jag då undrar är om man kan föra ihop dom nu? Eller kommer min vara dåligt inställd och inte minnas henne? Hon har nu bott här i några veckor och jag antar att delar av lägenheten nu är "hennes". Annars tänkte jag senare skaffa en kastrerad hane som vän men kan inte sluta tänka på att jag valde en och inte köpte den andra…. Kan man annars köpa en hane och kastrera den och sedan hålla dom särade ett tag. Kanske svårt att få tag på en redan kastrerad hane att introducera? Hoppas ni förstår frågan och hur jag funderar .
"Ha det gött, ät ej kött" 
Hur gamla är kullsyskonen nu? De brukar glömma varann rätt fort, men om de inte är så gamla ännu är chansen stor att hon kommer acceptera sin kullsyster (eller annan ung kanin) trots att de varit ifrån varann ett tag.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
#1 Jag köpte henne när hon precis blev 9 veckor och nu är hon cirka 13 veckor så det har gått 4a veckor på torsdag sedan hon kom hem till mig. Kan man ha dom i samma bur om de skulle acceptera varann eller det kanske behövs två till en början?
#2 Det bör gå bra att ha dem i samma bur även ifall - om det verkligen inte skulle funka (föga troligt) - det kan vara bra att ha en extra bur i reserv. Har själv släppt ihop flera honpar som varit ungefär i samma ålder som dina och det har funkat finfint, tror inte att du behöver oroa dig.
#3 Tack! Ok, då ska jag ta mig en extra funderare. Känner att det vore ännu roligare att ha två kaniner än bara en. Dels för mig men också för dom. Någon att hänga med dygnet runt :) sedan får man väl se i tonåren om de inte klarar av varann men har tänk att sterilisera i vilket fall för att förhindra eventuella sjukdomar jag läst om osv. :) Kanske funkar bättre då med.
#3 hur gör du när du släpper ihop dem? Finns det någon speciell process man kan följa?
#5 Jag har släppt ihop på "neutral mark" dvs inte direkt i någons bur t ex, men kanske på golvet eller om de bor ute - i rasthage. Sedan låter jag dem nosa på varann (har aldrig varit några problem) och ser att allt går lugnt till innan de får komma in i buren (som ju ska vara nystädad/skurad/ommöblerad så ingen kanin känner sig mer hemma där än någon annan) och sen har jag låtit dem sitta ihop helt enkelt :)
Att släppa ihop så pass unga kaniner brukar sällan vara ett problem, ofta verkar de mest tycka det är roligt att ha någon att umgås med :)
#6 Tack!